Palosaaren kampus täyttyy taas opiskelijoista

Image
Uudet opiskelijat aloittavat opintonsa Palosaaren kampuksella elokuun lopussa orientaatiopäivillä. Aluksi opiskelijat tutustuvat tutoreihinsa sekä saavat tietoa yliopistosta, omasta koulutusalastaan sekä akateemisten opintojen aloittamisesta. Varsinainen opetus käynnistyy syyskuun alussa.

– Toivotamme uudet opiskelijat lämpimästi tervetulleiksi Vaasan yliopiston kansainväliseen ja aktiiviseen yliopistoyhteisöön, vararehtori Tanja Risikko toteaa.

– Meillä opintoja on sekä Vaasassa, Seinäjoella, Kokkolassa että Porissa. Hakijamäärämme ja opiskelijamäärämme kasvoivat huimasti viime vuodesta. Vaasan yliopiston opinnot valmistavat tulevaisuuteen, ja yhteistyömme yritysten kanssa on tiivistä.

Viestintätieteiden parissa opintojaan aloitteleva Seidi Koivulahti odottaa tulevaa opiskelijasyksyä innolla. Unelma yliopisto-opinnoista on kytenyt mielessä pitkään. Nyt mennään kovaa kyytiä kohti unelmia, kuten hän itse sanoo.

– Olen kuullut paljon hyvää tutuilta, jotka opiskelevat Vaasan yliopistossa. Vaasa on täydellinen sijainniltaan. Odotan opintojen antavan pohjaa ammattitaidolle ja rohkeudelle alkaa yrittäjäksi. Yrittäminen on ollut yksi haaveeni lapsesta saakka ja se on päämäärä. Katsotaan kuitenkin, mihin elämä johtaa. En halua olla liian päämäärätietoinen, vaan haluan katsoa ympärille, mitä elämä ja opinnot tuovat tullessaan.

Kansainvälisessä Finance-maisteriohjelmassa opintonsa aloittava Krishna Kandel on saapunut Vaasaan Nepalista.

– Valitsin Vaasan yliopiston, koska täällä on kansainvälinen ympäristö sekä vahvaa osaamista kauppatieteiden, etenkin rahoituksen alalla. Toivon, että opintojen aikana pystyn syventämään rahoitusalan tietämystäni sekä laajentamaan verkostojani. Tulevaisuudessa haluan työskennellä investointipankkiirina tai rahoitusanalyytikkona.

Vaasan yliopisto oli hakijoiden suosiossa

Kevään toisessa yhteishaussa Vaasan yliopiston kandiohjelmiin haki 7302 hakijaa, joista opiskelijoiksi hyväksyttiin yli 800.

Kandidaattiohjelmien aloituspaikoista 70 prosenttia oli varattu ensikertalaisille hakijoille. Vaasan yliopistossa on tarjolla kandidaattiohjelmia kauppatieteissä, tekniikassa, hallintotieteissä ja viestintätieteissä. Korkeakoulujen valintauudistuksen mukaisesti iso osa opiskelijoista valittiin ylioppilastodistuksen perusteella, loput opiskelupaikat täytettiin valintakokeiden perusteella.

Suomenkielisiin maisteriohjelmiin haki kevään yhteishaussa yhteensä 2074 hakijaa, joista hyväksyttiin 250 uutta opiskelijaa. Kansainvälisissä maisteriohjelmissa aloittaa tänä syksynä noin 460 uutta opiskelijaa. Hakemuksia ohjelmiin saapui tänä vuonna 16 134 kappaletta.

Monenlaisia reittejä yliopistoon

Kaikkiin Vaasan yliopiston akateemisiin yksiköihin voi hakea tutkinto-opiskelijaksi ilman valintakoetta myös avoimen yliopiston väylän kautta. Yhteishaun kanssa samaan aikaan oli myös haku avoimen yliopiston opintojen perusteella. Avoimen väylän kautta hakeneita valittiin tänä vuonna yhteensä 72.

Vaasan yliopisto kehittää edelleen vaihtoehtoisia väyliä yliopistoon. Ilman opiskelupaikkaa jääneille avoin yliopisto tarjoaa monia mahdollisuuksia.

Yliopisto ja ylioppilaskunta tekevät tiivistä yhteistyötä uusien opiskelijoiden vastaanottamisessa. Tutorit eli yliopistossa jo tutkintoaan suorittavat saman alan opiskelijat toimivat linkkinä uusien opiskelijoiden ja yliopistoyhteisön välillä. He tutustuttavat uudet opiskelijat yliopistoon, kaupunkiin ja auttavat alkuun opiskelijaelämässä.