Pohjanmaan kautta -seminaarissa kuultiin yliopistomme kasvatteja tislaamonjohtajasta ...

Vaasan yliopiston 50-juhlavuosi jatkui 26. lokakuuta järjestetyllä Pohjanmaan kautta -seminaarilla, jonka puhujina oli ansiokas kaarti yliopistomme alumneja. Päivän seminaarin jälkeen kokoonnuttiin illaksi ravintola Mathildaan juhlistamaan 50-vuotiasta yliopistoa alumnigaalan merkeissä.
.

50 vuoden aikana Vaasan yliopistosta on valmistunut jo yli 10 000 huippuasiantuntijaa valloittamaan maailmaa. Pohjanmaan kautta -seminaarin puhujina olikin yhdeksän yliopistomme kasvattia: rahoituksen professori Vesa Puttonen, Talouselämän päätoimittaja Emilia Kullas, Handelsbankenin pääekonomisti Tiina Helenius, Suomen Kiinan suurlähettiläs Jarno Syrjälä, Kyrö Distilleryn tislaamonjohtaja Miko Heinilä, Magic Addin perustajaosakas Samuli Manninen, Pohjanmaan ELYn ylijohtaja Marja-Riitta Vest, Vaasan yliopiston vararehtori, laskentatoimen professori Annukka Jokipii sekä kansainvälisen markkinoinnin professori Jorma Larimo.

Ensimmäiset opiskelijamme aloittivat silloisessa Vaasan kauppakorkeakoulussa joko ekonomi- tai kirjeenvaihtajaopintonsa. Tämän kunniaksi ensimmäisen Pohjanmaan kautta -seminaarin teemana oli kansainvälinen kauppa ja erityisesti Aasia.

Seminaarissa kysyttiin vientivetoiselle alueellemme tärkeitä kysymyksiä Aasian ja Kiinan markkinoista. Kannattaako Aasiaan sijoittaa? Menestyjät ja mokat Aasian markkinoilla? Millaiset Kiinan markkinat ovat suomalaisen yrityksen näkökulmasta?