Presidentti Ahtisaari: Taistelen loppuelämäni pohjoismaisten arvojen puolesta

Rauhannobelisti, presidentti Martti Ahtisaari vieraili eilen Vaasan yliopistolla. Ahtisaari-päivien seminaarin puheenvuorossaan hän puhui paitsi konfliktien ratkaisusta ja pakolaiskriisistä, myös pohjoismaisista arvoista, jotka ovat hänelle hyvin tärkeitä.
– Meillä on demokraattinen ja reilu yhteiskunta, joka antaa hyvän koulutuksen ja jossa tyttöjä ja poikia kohdellaan samalla tavoin. Tulen taistelemaan loppuelämäni sen puolesta, että pohjoismaiset arvot säilyvät, hän sanoi yleisölle.
Presiidentti Ahtisaari kertoi yleisölle, että hän koettaa patistella amerikkalaisia ja venäläisiä saman pöydän ääreen, jotta Syyriaan saataisiin kunniallinen rauha. Haastattelijana Pohjalaisen päätoimittaja Toni Viljanmaa.Kuvaaja: Satu Aaltonen
Ahtisaaren vierailu herätti valtavasti kiinnostusta.
Paneelin jäsenet ja presidentin haastattelija Toni Viljanmaa.

Presidenttiä yleisön edessä haastatellut Pohjalaisen päätoimittaja Toni Viljanmaa kysyi, miltä kohta satavuotias Suomi näyttää ja missä olisi ehkä vielä parantamista.

Kesällä 80 vuotta täyttänyt Ahtisaari kertoi suomalaisen ja pohjoismaisen hyvinvointimallin olevan hänelle tärkein asia. Malli vaatii varallisuutta. Presidentti muistuttikin, että maan taloutta tulisi hoitaa niin, että yrityksillä on myös jatkossa edellytykset menestyä ja luoda uutta.

– Jos yritykset eivät menesty, mistä saamme rahat, jolla ylläpidämme reilua yhteiskuntaa, presidentti huomautti.

Yrityksen menestymisen lisäksi Suomessa tulee pitää huolta oikeusvaltiosta sekä satsata koulutukseen ja tutkimukseen. Moni asia on Ahtisaaren mukaan hyvin Suomessa ja Pohjoismaissa, mutta tasa-arvoa yhteiskunnassa voisi edelleen parantaa.

Saadaanko Syyriassa rauha aikaan?

Päätoimittaja Viljanmaa kysyi Ahtisaarelta myös Lähi-idän ja Syyrian rauhanmahdollisuuksista.

– Koetan vielä patistella amerikkalaisia ja venäläisiä saman pöydän ympärille, jotta saamme Syyrian kriisin ratkaistua, Ahtisaari kertoi.

Kunniallinen rauha vaatisi Ahtisaaren mukaan sitä, että kaikki saisivat mahdollisuuden osallistua vaalijärjestelyihin ja että tuloksena on hyvin valittu eduskunta. Syyriassa pitää kuitenkin pyrkiä välttämään Egyptissä tehty virhe – vaaleja ei saa järjestää liian aikaisin.

Vaasan yliopiston suurin auditorio oli ääriään myöten täynnä kuulijoita, jotka olivat tulleet kuuntelemaan Ahtisaaren haastattelua sekä asiantuntijapaneelia, jonka aiheena oli ”Rauhanvälityksestä kansalaistaito”.

Tilaisuudessa kuultiin ensin Vaasan ylioppilaskuoron esitys sekä rehtori Jari Kuusiston puheenvuoro, jossa hän muistutti, että asiantuntijuuden lisäksi yliopiston keskeisenä tehtävänä tehtävänä on sivistyksen levittäminen.

– Sivistys lisää suvaitsevaisuutta, laajakatseisuutta ja erilaisuuden ymmärtämistä. Kaikki nämä ovat tarpeen nopeasti muuttuvassa ja turbulentissa maailmassa.

Rauhanvälityksestä kansalaistaito

kuva paneeli.jpg

Paneelikeskusteluun osallistuivat Vaasan yliopiston professorit Pirkko Vartiainen ja Annukka Jokipii, Ahtisaaren perustaman konfliktinratkaisujärjestön Crisis Management Initiativen (CMI) Irak-ohjelman johtaja Hussein Al-Taee sekä Åbo Akademin PEACE-maisteriohjelman opiskelija Elina Viitasaari. Moderaattorina oli Vasabladetin pääkirjoitustoimituksen esimies Stig Nygård.

Paneelissa mietittiin muun muassa sitä, miten rauhanvälityksen taitoja voitaisiin käyttää jokapäiväisessä arjessamme?

Sosiaali- ja terveysjohtamisen professori Pirkko Vartiainen kertoi tutkivansa yhteiskunnan ja organisaatioiden vaikeiden ongelmien käsittelyä ja ratkomista puntaroivan demokratian ja ihmisten osallistumisen mallien kuten kansalaisraadin ja World caféen avulla.

– Nämä mallit sopivat vaikeiden ongelmien ratkomiseen luomalla turvallisen keskusteluilmapiirin, jossa ei ainoastaan kuulla, vaan myös kuunnellaan.

Rauhanvälityksen peruspilarit

Toinen tehtävä oli kiteyttää rauhanvälityksen tärkeät peruspilarit. Hussein Al-Taee CMI:stä luetteli neljä: luottamus, inkluusio, tahtotila ja omistajuus.

– Luottamus on kaikkein tärkein, sitä täytyy lähteä luomaan heti.  Toinen on inkluusio – kaikkien vähemmistöryhmien pitää olla mukana. Kolmantena on tahtotila – tilanteen pitää olla sellainen, että ihmiset ovat jo kyllästyneet tappelemaan. Neljäs asia on omistajuus, joka usein unohdetaan. Rauhaa ei voi vain viedä, vaan tilauksen täytyy tulla sisältä.

Laskentatoimen professori Annukka Jokipii mainitsi myös rehellisyyden, läpinäkyvyyden eli kenenkään etua ei ajeta yli muiden ja tehokkuuden.

– Pitkittyneet prosessit eivät paranna kenenkään tilannetta, hän sanoi.

Åbo Akademin opiskelija Elina Viitasaari puolestaan muistutti paneelin yleisöä siitä, kuinka tärkeää on saada myös naiset mukaan konfliktien ratkaisuun.

– Kestävää rauhaa ei saada ilman naisten osallisuutta, sanoi Viitasaari.

Samaa mieltä olivat Kosovossa rauhaa turvannut professori Annukka Jokipii ja muut paneelin osallistujat.

Vaasa oli tänä vuonna Ahtisaari-päivien päätapahtumakaupunki. Presidentti ja CMI-järjestö vierailivat päivän aikana yliopiston lisäksi vaasalaisissa yläkouluissa ja lukioissa. Ahtisaari-päivien tavoitteena on lisätä tietoutta rauhanvälityksestä ja sovinnon merkityksestä kouluissa ympäri Suomen.

Katso seminaarin tallenne

Yliopisto pahoittelee, että suuren yleisömäärän vuoksi kaikki seminaarista kiinnostuneet eivät mahtuneet saliin. Voit katsoa Ahtisaari-päivien seminaarin tallenteen täältä: