Samuli Mannisesta Vaasan yliopiston vuoden alumni

Vaasan yliopisto on nimennyt vuoden alumniksi kauppatieteiden maisteri Samuli Mannisen, joka on pakkausten internetiin keskittyneen Magic Add -yhtiön perustajaosakas.
KTM Samuli Manninen valittiin Vaasan yliopiston vuoden alumniksi 26. lokakuuta pidetyssä alumnigaalassa. Kuvaaja: Sami Pulkkinen
Rehtori Jari Kuusisto ojensi vuoden alumni Samuli Manniselle marmoriporttia kuvaavan taideteoksen. Taustalla juhlavuoden koordinaattori, asiantuntija Nina Jokiaho. Kuvaaja: Sami Pulkkinen

Päätöksen mukaan Manninen on menestynyt yritystoiminnassaan ja ollut hyvin aktiivinen Vaasan yliopiston alumni. Hän on muun muassa järjestänyt vuosien varrella useita alumnitapaamisia pääkaupunkiseudulla ja lisännyt siten Vaasan yliopiston tunnettuutta.

Manninen kertoo, että idea vuosittaisista Vaasa Gettogether -tapaamisista syntyi viisi vuotta sitten opiskelukaverin valmistujaisissa.

– Opiskeluaikani oli hyvin aktiivista. Meillä oli hauska porukka Vaasan yliopistossa.  Halusimme jatkaa yhteydenpitoa myös valmistumisen jälkeen, ja kuulin, että Vaasan yliopisto tukee alumnitapaamisten järjestämistä, Manninen sanoo.

Mannisen mukaan vuosittain järjestetyt tapaamiset ovat olleet avoimia kaikille, niissä on ollut vaihtuva tulevaisuuteen liittyvä teema ja mielenkiintoisia puhujia. Tarkoituksena on ollut myös antaa hyviä vinkkejä alumneilta yliopistolle: esimerkiksi siitä, millaista osaamista tulevaisuuden työelämässä vaaditaan.

– Haluaisin vuoden alumnina vaikuttaa siihen, että yliopiston ja yritysten välinen yhteistyö lisääntyisi edelleen ja että opiskelijat pääsisivät yritysyhteistyöhön mukaan jo nykyistä aiemmin. Ymmärrys työelämän vaatimuksista ja osaamistarpeista toisi motivaatiota opiskeluun, Manninen sanoo.

Markkinoinnin ja B-to-B-myynnin osaaja

Manninen opiskeli Vaasan yliopistossa markkinointia vuosina 2008–2013. Hänen pro gradunsa käsitteli yhteisbrändäämistä eli sitä, miten kaksi brändiä voi tehdä yhteistyötä. Manninen onkin urallaan keskittynyt markkinoinnin strategioihin ja kansainväliseen B-to-B-myyntiin.

– Työskentelin mediamarkkinoinnin alan yrityksessä ja pohdimme yhdessä Vaasassa opiskelleen kollegan Antti Mailan kanssa, että miten voisimme tehdä sitä, mitä todella haluamme.  Totesimme, että yrityksen perustaminen olisi yksi keino siihen. Rakensimme nollasta verkkoalustan, jossa catering-yritykset pystyivät myymään palveluitaan kuluttajille. Saimme sen kasvamaan, mutta kokemuksen puutteesta johtuen emme tajunneet hakea rahoitusta.  Se oli hyvä koulu tulevaisuutta varten ja sain siitä ensimmäiset kokemukset ohjelmointialalta, Manninen kertoo uransa alkuvaiheista.

Unelma viilenevästä oluttölkistä vei älytarrabisnekseen

Seuraava Mannisen kiinnostuksen aihe oli viilenevät tölkit. Idea syntyi eräänä juhannuksena kesämökillä miettiessä miten lämmenneen oluttölkin saisi mahdollisimman nopeasti kylmäksi. Manninen otti yhteyttä globaaliin metallipakkausten valmistajaan Crowniin, jolla oli viileneviin tölkkeihin liittyvää patentoitua teknologiaa. Tölkkien yksikkökustannus oli kuitenkin liian kallis vielä senkin jälkeen, kun Manninen kumppaneineen keksi käyttää tölkkejä mainosmediana koneluettavien yksilöllisten digitaalisten koodien kautta.

Idea oli hyvä, mutta viilenevien tölkkien sijaan se sopi paremmin kuumeneviin kahvikuppeihin. Pakkausvalmistaja Huhtamäki innostui ja ryhtyi tekemään yhteistyötä. Myöhemmin vuorossa oli myös UPM Raflatac, jonka kanssa kehitettiin RafMore eli tarra, johon painettu yksilöllinen koneella luettava koodi. Uniikkia matkapuhelimella luettavaa koodia voidaan käyttää niin tuotteiden seurannassa, alkuperän varmistamisessa kuin kuluttajamarkkinoinnissakin.

Yhteistyö globaalien pakkausyhtiöiden kanssa ei ollut mahdollista ilman omaa yritystä. Manninen perusti kumppaniensa kanssa vuonna 2015 pakkausten internetiin (internet of packaging) keskittyneen Magic Addin, jolla on toimipisteet Lontoossa, Helsingissä ja Turussa.  Hän toimi yhtiön toimitusjohtajana huhtikuuhun 2017 asti. Nykyään hän on perustajaosakas ja vastaa yhtiön globaaleista kumppanuuksista. Yrityksen kumppaneita ovat pakkausvalmistajat ja kansainväliset kuluttajabrändit.

Vaasan yliopiston neljäs vuoden alumni

Vaasan yliopiston vuoden alumni valittiin nyt neljännen kerran. Valinta tehtiin 26. lokakuuta Vaasan yliopiston 50-vuotisjuhlavuoden kunniaksi järjestetyssä alumnigaalassa.

Aiempia vuoden alumneja ovat olleet hallitusammattilainen, entinen Koneen ja Elisan markkinointi- ja viestintäjohtaja Anne Korkiakoski, Kristillisdemokraattien puheenjohtaja, kansanedustaja Sari Essayah ja Kotipizzan entinen toimitusjohtaja Kari Leppilahti.

Vaasan yliopiston vuoden alumniksi valitaan henkilö, joka on positiivisella tavalla käyttänyt yliopistolla saamiaan valmiuksia omassa toiminnassaan ja joka on lisännyt yliopiston vuorovaikutusta muun yhteiskunnan ja talouselämän kanssa ja toiminut esimerkkinä myös muille alumneille.

Lisätiedot:

Samuli Manninen, Vaasan yliopiston vuoden alumni, p. 040 5509897