Sote-johtajien koulutukseen ennätysmäärä hakijoita

Vaasan yliopiston sote-alan maisteriohjelmaan oli ennätysmäärä hakijoita. Syksyn yhteishaussa koulutukseen haki 279 hakijaa. Koulutus alkaa Helsingissä tammikuussa.
Vaasan yliopiston sote-alan maisteriohjelmaan oli ennätysmäärä eli 279 hakijaa. Koulutus alkaa Helsingissä tammikuussa. Kuva: Mikko Käkelä

Viime vuonna sote-maisteriksi haki 231, joten hakijoiden määrä nousi noin 20 prosentilla.

Kiinnostusta alaan lisää osaajien kova kysyntä työmarkkinoilla. Ohjelma järjestetään yhteistyössä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kanssa.

Vaasan yliopiston sosiaali- ja terveyshallintotieteen maisteriohjelma toteutetaan Helsingissä nyt viidettä kertaa. Ohjelmaan valitaan 20 opiskelijaa.

– He suorittavat hallintotieteiden maisterin tutkinnon, jonka opintosuunta on sosiaali- ja terveyshallintotiede. Tutkinnon laajuus on 120 opintopistettä. Ohjelmasta on tähän mennessä valmistunut 30 maisteria, koulutusvastaava Marja Vettenranta kertoo.

Maisteriohjelmasta valmistuvat suuntaavat usein sote-alan johtotehtäviin.

– Maisteriohjelman tavoitteena on kouluttaa osaavaa henkilöstöä alalle. Opinnot vahvistavat johtamisvalmiuksia sekä lisäävät opiskelijoiden hallinnollista ja taloudellista osaamista, sanoo professori Pirkko Vartiainen.

Maisteriohjelmassa käsitellään sosiaali- ja terveyspalveluiden johtamisen ja talouden kysymyksiä. Lisäksi opinnoissa perehdytään palvelujen kehittämiseen asiakkaiden tarpeiden ja palveluiden vaikuttavuuden näkökulmasta.

Valinta maisteriohjelmaan perustuu hakijan aikaisempaan korkeakoulututkintoon ja -opintoihin. Korkeakoulujen syksyn yhteishaun tulokset julkaistaan viimeistään 29. marraskuuta, ja koulutukseen valittujen tulee ottaa opiskelupaikka vastaan viimeistään 9. joulukuuta.

Lisätietoja:

Sosiaali- ja terveyshallintotieteen maisteriohjelma