Startup-yrittäjät luovat itse tulevaisuuden markkinoita
– Suomeen tarvitaan lisää kansainvälisiä startup-yrityksiä, jotka kasvavat ja selviytyvät markkinoilla. Kansainvälisten startup-yritysten kasvusta ja selviytymisestä ei ole vielä tehty kattavaa ja perusteellista tutkimusta, minkä vuoksi ymmärrys niiden päätöksenteosta on puutteellista, Gabrielsson kertoo tutkimuksensa taustoista.
Yrittäjä hyödyntää kykyjään, voimavarojaan ja verkostojaan
Keskeisimpänä tekijänä startup-yritysten kasvussa ja selviytymisessä Gabrielsson näkee effektuaatiologiikan, eli kognitiotieteeseen pohjautuvan päätöksentekologiikan, joka soveltuu päätöksentekoon epävarmuuden vallitessa. Effektuaatiologiikassa yrittäjä lähtee liikkeelle tarkastelemalla omia kykyjään, voimavarojaan ja verkostojaan hyödyntäen samalla myös ympäristön tarjoamia mahdollisuuksia kansainvälisille markkinoille kasvaessaan.
– Yrittäjällä ei välttämättä ole selkeää tavoitetta, vaan lopputulos on tiedossa vasta jälkikäteen. Vastakohtana tälle toimii perinteinen suunnitteluprosessi, jossa aluksi asetetaan tavoite ja hankitaan riittävät resurssit tavoitteen saavuttamiseksi, Gabrielsson selittää.
Effektuaatiologiikka soveltuu etenkin epävarmassa ympäristössä toimivalle yrittäjälle. Effektuaatiologiikan mukaan yrittäjä ei tee tuottolaskelmia vaan sijoittaa vain sen verran kuin voi kestää tappiota. Edelleen hän pyrkii luomaan tulevaisuuden markkinoita sen sijaan, että nojaisi ennusteisiin ja hyödyntää verkostojaan kilpailija-analyysien tekemisen sijaan. Tällaista päätöksentekologiikkaa käyttämällä yrittäjän on mahdollista hyödyntää tehokkaasti avautuvia mahdollisuuksia.
– Effektuaatiologiikka on erityisen tärkeä kansainvälisille startup-yrityksille, koska se voi auttaa näitä yrityksiä kasvamaan kansainvälisillä markkinoilla ja pääsemään yli kasvuun liittyvistä haasteista, kuten pienestä koosta, ulkomaalaisuudesta ja toiminnan uutuudesta. Kyseinen logiikka vähentää omien resurssien tarvetta ja hyödyntää vahvasti verkoston tuomia etuja.
Gabrielssonin tutkimus perustui pienistä nopeasti kansainvälistyvistä yrityksistä tehdyn tutkimuksen pohjalta laadittuun dynaamiseen malliin, jossa näkyy yrittäjän päätöksentekologiikan vaikutus yritysten kasvuun ja selviytymiseen.
Tutkimus ilmestyi Industrial Marketing Management -lehden marraskuun numerossa otsikolla ”A dynamic model of growth phases and survival in international business-to-business new ventures: The moderating effect of decision-making logic”. Professori Peter Gabrielssonin lisäksi toisena artikkelin tekijänä on professori Mika Gabrielsson Itä-Suomen yliopistosta. Lehti on kansainvälisesti erittäin arvostettu ja se on luokiteltu korkeimpaan JUFO 3 luokkaan.