Suomen ABB lahjoitti 75 000 euroa Vaasan yliopistolle

Suomen ABB on lahjoittanut 75 000 euroa yliopiston varainhankintaan, jolla vahvistetaan yliopiston omaa pääomaa. Lisäksi Suomen ABB tukee merkittävästi älyverkkoprofessuurin perustamista sekä rakenteilla olevan energialaboratorio VEBIC:n laitteistojen hankintaa.
75 000 euron lahjoituksen lisäksi Suomen ABB tukee merkittävästi älyverkkoprofessuurin perustamista sekä rakenteilla olevan energialaboratorio VEBIC:n laitteistojen hankintaa.

– Vaasan yliopiston teknillinen tiedekunta on tärkeässä roolissa alueellisesti sekä ABB:n että muiden alueella toimivien yritysten kannalta. Haluamme olla tukemassa yliopiston kehittymistä. Menestyvien yritysten lähellä on tärkeää olla korkeatasoista opetusta ja tutkimusta tarjoavia yliopistoja, kertoo toimitusjohtaja Tauno Heinola ABB Oy:stä.

Suomen ABB lahjoittaa miljoona euroa kotimaisen tutkimustyön ja innovoinnin edistämiseen. Tuki osoitetaan Aalto-yliopistolle, Lappeenrannan ja Tampereen teknillisille yliopistoille sekä Vaasan yliopistolle.

– ABB:lle on teknologiayhtiönä tärkeää varmistaa jatkuvasti hyvän koulutetun työvoiman saatavuus. Toinen tärkeä asia meille on yliopistojen tekemä tutkimus, teettämämme opinnäytetyöt, väitöskirjat ja muut yhteiset tutkimushankkeet, jotka ovat edistämässä menestystämme kansainvälisillä markkinoilla, Heinola sanoo.

ABB toimii yli 100 maassa ja työllistää maailman laajuisesti 140 000 henkilöä. Suomessa ABB työllistää 5200 henkilöä, joista lähes viidesosa työskentelee tutkimuksessa ja tuotekehityksessä. Tehdaspaikkakunnat ovat Helsinki, Vaasa, Porvoo ja Hamina.

– Aivan mahtavaa, että iso maailmanlaajuisesti toimiva yritys uskoo vaasalaiseen yliopistoon. Tämä kannustaa meitä jatkamaan kulkemallamme tiellä yhteiskunnan hyväksi, iloitsee Vaasan yliopiston yhteyspäällikkö Mika Palosaari.

ABB teki lahjoituksen Vaasan yliopiston peruspääomaan myös edellisessä varainhankintakampanjassa vuonna 2010.

Valtio tukee yliopistojen varainhankintaa myöntämällä kolminkertaisen vastinrahan yliopiston keräämää yksityistä pääomaa vastaan. Vaasan yliopiston varainhankinta on käynnistynyt marraskuussa 2014 ja päättyy 30.6.2017.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Tauno Heinola, ABB Oy puh. 010 2227889

Yhteyspäällikkö Mika Palosaari, Vaasan yliopisto puh. 029 449 8522

Yliopistojen varainhankintakampanja

• Varainhankintakampanja valtakunnallisesti käynnissä 11/2014–6/2017
  • Yritykset, yhteisöt ja yksityishenkilöt voivat osallistua
  • Valtio maksaa kolminkertaisen vastinrahan kerätylle summalle
  • Yli 10 000 euron lahjoituksen voi kohdentaa suoraan tietylle alalle
  • Vaasan yliopisto käyttää pääoman tuottoa suoraan opetuksen ja tutkimuksen hyväksi