Tohtoriohjelmiin ennätysmäärä hakijoita

Vaasan yliopiston tohtoriohjelmiin oli ennätysmäärä hakijoita. Lokakuun kestäneessä haussa tutkijakoulutuksesta oli kiinnostunut 110 hakijaa.
Vaasan yliopiston tohtoriohjelmiin oli syksyn haussa ennätysmäärä, 110 hakijaa. Kuva: Mikko Käkelä

Määrä on kolmannes enemmän kuin viime vuonna vastaavassa haussa. Tuolloin hakijoita oli 82.

Suosituin tohtoriohjelma on liiketoimintaosaamiseen tohtoriohjelma, johon oli 64 hakijaa. Tämä ohjelma myös kasvatti suosiotaan eniten.

Hyvin hakijoita oli myös muihin ohjelmiin eli teknillisten tieteiden tohtoriohjelmaan (24 hakijaa) ja yhteiskuntatieteellisen tohtoriohjelmaan (22 hakijaa).

Tutkijakoulun johtaja, vararehtori Annukka Jokipii iloitsee hakijamäärän kasvusta.

- Olemme määrätietoisesti kehittäneet tutkijakoulutusta, ja se näkyy hakijamäärässä.

Tutkijakoulun suosioon vaikuttaa myös Vaasan yliopistosta valmistuvien tohtoreiden hyvä työllistyminen.

- Vuosittain meiltä valmistuu noin kaksikymmentäviisi tohtoria, ja viime vuonna uraseurantakyselyyn vastanneista tohtoreista kaikki olivat töissä. Valtaosa heistä toimi johtotehtävissä tai opetuksen ja tutkimuksen parissa, Annukka Jokipii kertoo.

Yliopisto kehittää jatkuvasti myös apurahajärjestelmäänsä. Yhdelle syksyn haussa tohtoriohjelmaan valitulle myönnetään uusi tutkija-apuraha.

Tohtoriohjelmien syksyn haun valinnat tehdään joulukuun alussa. Tohtoriohjelmiin hakeudutaan kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä.

Lisätietoja:

Tutkijakoulun johtaja, vararehtori Annukka Jokipii