Tohtoripromootiota juhlittiin näyttävästi

Tohtoripromootiota kutsutaan akateemisen työn korkeimmaksi juhlaksi. Promootio on kolmipäiväinen sarja erilaisia juhlatilaisuuksia. Varsinaista promootiopäivää edeltävänä iltana tohtoripromovendeilla oli miekanhiojaiset, jossa tohtoripromovendit vuorollaan hioivat miekkansa seuralaisen pyörittäessä tahkoa.
Tohtoripromootion vietto alkoi miekanhiojaisilla.

Tohtoripromootion huipentuma oli perjantaina järjestetty promootioakti. Siellä vihittiin 76 tohtoria ja yhdeksän kunniatohtoria. Promootioaktissa tohtoripromovendit vihittiin tiedealoittain, ja heille luovutettiin tohtoreille kuuluvat symbolit – hattu, miekka ja diplomi.

promootioakti-1.jpg

Promootioaktin jälkeen tohtorit siirtyivät kulkueessa Kirkkopuistikkoa pitkin Vaasan kirkkoon jumalanpalvelukseen. Promootiokulkuetta saapui kadunvarteen seuraamaan suuri joukko uteliaita ihmisiä. Kulkuetta johti promootion juhlamenojen ohjaaja, dekaani Pirjo Laaksonen. Promootiojumalanpalvelus oli kaikille avoin tilaisuus.

kulkue-1.jpg

jumalanpalvelus-1.jpg

Promootioillallinen nautittiin ravintola Strampenilla. Ohjelmassa oli musiikkia ja puheita niin vastavihityiltä tohtoreilta, kunniatohtoreilta kuin väitöskirjojen ohjaajilta. Ilta jatkui akateemisten tanssien pyörteisiin Vaasan kaupungintalolla.

illallinen-2.jpg

tanssit-1.jpg

Lauantaina promootioväki lähti viettämään huviretkeä Villa Sandvikeniin.

huviretki-2.jpg

Vaasan yliopisto järjesti tohtoripromootion torstaista lauantaihin 6.–8. syyskuuta. Kyseessä oli yliopistomme viides tohtoripromootio ja samalla Vaasan yliopiston 50-vuotisjuhlavuoden tärkein tapahtuma.

Kuvat: Sami Pulkkinen