Tulevat tohtorit kertovat osaamisestaan Youtube-videoilla

Vaasan yliopiston 15 tohtoriksi kouluttautuvaa kertoo 100 sekunnin videoissaan, millaisia taitoja koulutus on heille antanut ja millaista hyötyä tohtorin palkkaavat työnantajat saavat. Videot ovat osa viiden yliopiston yhteisponnistusta. TOHTOS (Developing the Working Life Relevance of Doctoral Training) -hankkeessa tavoitteena on suomalaisen tohtorikoulutuksen työelämäyhteyksien kehittäminen.

Hankkeen tavoitteena on edistää tohtorien työllistymistä akateemisten tutkimusorganisaatioiden ulkopuolelle, lisätä työnantajien tietoa tohtorien osaamisesta, liittää työelämäkysymykset osaksi tohtorikoulutusta, vakiinnuttaa yliopiston sisäistä työelämäyhteistyötä sekä luoda toimintamalli ja jakaa hyviä käytäntöjä.

– Vaasan yliopistosta valmistuvat tohtorit ovat huipputyyppejä ja he työllistyvät hyvin. Heillä on erityisosaamista omalta alaltaan ja he myös osaavat tuoda sen esille. Videot ovat oiva keino kertoa tuleville työnantajille, miksi heidän tulisi palkata tohtori, kertoo Tutkimuksen palveluiden ja tutkijakoulun päällikkö Virpi Juppo.

Videoilla tulevat tohtorit kertovat paitsi omasta osaamisestaan sekä siitä, millaisia työelämävalmiuksia tohtorikoulutus antaa.

– Tutkijana olen esiintynyt paljon erilaisilla areenoilla Suomessa ja maailmalla. Olen joutunut aina perustelemaan omat lähtökohtani ja näkemykseni sekä vakuuttamaan muut. Tämä on taito, jota tarvitaan työelämässä, kertoo tohtorikoulutettava Lotta Alhonnoro videolla.

TOHTOS-hankkeen koordinaattorina toimii Tampereen yliopisto ja partnereina ovat Vaasan, Itä-Suomen, Turun ja Oulun yliopistot. Projektin toimintakausi on 1.3.2016–30.6.2018 ja se on Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittama.

TOHTOS-videot Vaasan yliopiston Youtube-tilillä soittolistalla Tohtorit.

Haku tohtoriohjelmiin käynnissä

Kevään haku Vaasan yliopiston tohtoriohjelmiin on käynnissä ja päättyy maanantaina 30. huhtikuuta klo 15.00. Hakeminen tapahtuu sähköisesti korkeakoulujen yhteishaussa osoitteessa www.opintopolku.fi.

Vaasan yliopistossa on tarjolla liiketoimintaosaamisen, teknillisten tieteiden ja yhteiskuntatieteellisen tohtoriohjelmat.

Lisätietoja: Päällikkö, Tutkimuksen palvelut ja tutkijakoulu Virpi Juppo, p. 029 449 8111, virpi.juppo(at)uwasa.fi