Tutkijat johdattavat vaasalaiset visioimaan oman opistonsa palveluita

Vaasan yliopiston ja Vaasa-opiston yhteistyössä tuottaman Minä & tiede -luentosarjan neljäs tilaisuus kutsuu vaasalaiset pyöreiden pöytien ääreen keskiviikkona 21.3. kello 18. Keskustelun aiheena on Meidän opistomme.
Minä ja tiede -luennolla yleisöllä on tilaisuus päästä yhdessä yliopiston tutkijoiden kanssa ideoimaan ja kehittämään Vaasa-opiston palveluja World café -menetelmän avulla.

Yleisöllä on tilaisuus päästä yhdessä yliopiston tutkijoiden kanssa ideoimaan ja kehittämään Vaasa-opiston palveluja World café -menetelmän avulla.  Yliopistolehtori Juha Lindell ja tohtorikoulutettava Hanna-Kaisa Pernaa tutustuttavat kuulijat tähän mm. organisaatioiden ja yhteisöjen kehittämisessä käytettävään menetelmään käytännön kautta. Tilaisuudessa etsitään yhdessä nykyhetken helmet ja visioidaan positiivista tulevaisuutta.

World cafén perusideana on, että kehittämistyö tehdään pienryhmäkeskustelujen kautta. Toisilleen vieraat ihmiset pääsevät yhdessä pohtimaan keinoja kehittää toimintaa ja viedä asioita eteenpäin nk. 4D-menetelmällä. Nykytilan toteamisesta edetään haaveisiin, suunnitteluun ja toimintaan. Menetelmässä villitkin heitot ovat tervetulleita. Ideat seulotaan äänestysten kautta siten, että jäljelle jäävät timanttisimmat ajatukset ja kehittämisehdotukset.

Juha Lindell ja Hanna-Kaisa Pernaa työskentelevät Vaasan yliopiston terveys- ja hallintotieteen oppiaineessa johtamisen yksikössä.

- Joka hetkessä on jotain erityistä, jonka voimme ottaa mukaan tulevaisuuteen! Tämänkertaisen kansalaisraadin fokukseksi valikoitui luontevasti Opiston toiminnan kehittäminen ja visiointi. Teema tuo menetelmän esittelyyn autenttisuutta erityisesti kuulijoiden näkökulmasta, iloitsee Hanna-Kaisa Pernaa.

Vaasa-opistossa opiskelee vuosittain noin 10 000 kurssilaista. Opiskelun tavoitteena eivät ole tutkinnot vaan omaehtoinen itsensä kehittäminen, tietojen ja taitojen saavuttaminen ilman pakkoa tai paineita. Vapaan sivistystyön oppilaitoksena Vaasa-opisto ei noudata valmiita opetussuunnitelmia, vaan toiminta rakentuu paikalliselle tarpeelle.

- Paikallista tarvetta ei ole helppo tunnistaa. Tämä keskustelutilaisuus yliopiston osaavan väen vetämänä on yksi hyvä keino siihen. Toivon todella, että vaasalaiset innostuvat tuomaan ajatuksiaan keskustelupöytään, toteaa johtava rehtori Sannasirkku Autio Vaasa-opistosta.

Minä & tiede: Meidän opisto: vaasalaiset visioimassa
Keskiviikkona 21.3.2018 klo 18.00 Vaasa-opiston juhlasalissa, Raastuvankatu 31, 3. krs.
Luennoitsijoina yliopistolehtori Juha Lindell ja tohtorikoulutettava Hanna-Kaisa Pernaa.
Järjestäjät Vaasan yliopisto ja Vaasa-opisto. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Lisätietoja: Johtava rehtori Sannasirkku Autio, puh. 0400 299 826, sannasirkku.autio@edu.vaasa.fi