UniFun-tapahtuma toi 350 pohjalaista lasta kouluretkelle Suomen kauneimmalle kampukselle

LUMA-keskus Pohjanmaa, Vaasan yliopisto ja Vaasan ammattikorkeakoulu järjestivät yhdessä neljän päivän mittaisen UniFun-tapahtuman Palosaaren kampusalueella 23.–24. toukokuuta ja 27.–28. toukokuuta.
Alakoululaiset pääsivät kokeilemaan Kaboom-elämysradan laitteita ja vempaimia.
luma-9.JPG

Kampuksella vieraili pari koululuokkaa kerrallaan. Luokille oli järjestetty luokkaretkihengessä hauskoja, innostavia ja monipuolisia aktiviteettejä liittyen luonnontieteisiin, matematiikkaan sekä teknologiaan.

Alakoulujen luokkaretkipäivät 23.–24.5.

Alakouluille oli tarjolla erilaisia elämyskierroksia. Robottien valtakunta -kierroksella oppilaat tutustuivat tekniikan opetus- ja tutkimuslaboratorio Technobothnian erilaisiin robotteihin ja kuulivat korkeakoulujen robottiosaamisesta. Kierroksella oli mahdollisuus kokeilla VR-laseja.

Sähköistä menoa -kierroksella alakoululaiset tutustuivat Technobothnian sähkötekniikan osaamiseen. He saivat ihmetellä sähköisiä ilmiöitä ja osallistua toiminnallisiin työpisteisiin.

Alakoululaisten ohjelmaan kuului myös Kaboom-elämysrata. Kaboom on mobiilitiedekeskus täynnä hauskoja laitteita ja vempaimia, joita vierailija saa kokeilla, kokea, testata ja oivaltaa.

Yläkoulujen luokkaretkipäivät 27.–28.5.

Yläkoululaiset pääsivät myös Robottien valtakunta -kierrokselle. Kierroksen aikana he tutustuivat erilaisiin robotteihin ja kuulevat robotti- sekä sähkötekniikan osaamisesta. Kierroksella nuorilla oli myös mahdollisuus kokeilla VR-laseja, tehdä tiedekokeiluja työpajoissa sekä tutustua 3D-printattuun robottiin.

Lisäksi yläkoululaiset kisasivat hauskassa ja leikkimielisessä ScienceRace-suunnistusseikkailussa. Rasteilla oli tehtäviä, pulmien ratkaisua ja haasteita, jotka selvittämällä oppilasryhmät kasasivat itselleen arpalipukkeita.

Lisätietoja:
LUMA-keskus Pohjanmaan koordinaattori Maarit Mäkelä, p. 029 449 8449, maarit.makela(at)uwasa.fi