Uudenlaisille LITO-opinnoille tunnustusta – yliopistojen yhteinen ponnistus

Liiketoimintaosaamisen verkko-opintojen kehittäjät palkittiin Suomen Ekonomien Opetuspalkinnolla. Palkittujen joukossa ovat henkilöstöjohtamisen tutkijatohtori Susanna Kultalahti ja markkinoinnin lehtori Minna-Maarit Jaskari Vaasan yliopistosta.
Minna-Maarit Jaskari (vas.) ja Susanna Kultalahti vastaanottivat Suomen Ekonomien Opetuspalkinnon.

Palkintoraadin mukaan LITO edustaa laajuudeltaan ja käytännöiltään aivan uudenlaista opetuksen järjestämisen tapaa kauppatieteissä ja laajemminkin yliopistokoulutuksessa. Opetuspalkinto myönnettiin 31 opettajalle, jotka ovat rakentaneet liiketoiminta-osaamisen verkko-opinnot. Mukana ovat lähes kaikki kauppatieteitä opettavat yliopistot.

– LITO-hanke on kunnianhimoinen ja täysin uudenlainen tapa järjestää opetusta. Se haastaa opettajia ennen kaikkea pedagogisilla ratkaisuilla: kurssit ovat kokonaan verkossa ja ne on suunniteltava siten, että kurssilla voi olla lähes rajaton määrä opiskelijoita, kertoo henkilöstöjohtamisen tutkijatohtori Susanna Kultalahti johtamisen yksiköstä.

Kultalahti kertoo yhteistyön eri yliopistojen opettajien kanssa olleen antoisaa.

– Tässä on oppinut koko ajan uutta ja saanut ideoita muuhunkin opetukseen. LITO:ssa on tunnistettu, että opettajat ovat tärkeä voimavara. Samalla se vaatii opettajilta venymistä ja muutosvalmiutta, sillä LITO on tavallaan oma organisaatio oman kotikorkeakoulun rinnalla, Kultalahti kuvaa.

Yhteensä 40 opintopisteen ja kahdeksan kurssin LITO-kokonaisuus on tarkoitettu muiden alojen kuin kauppatieteiden opiskelijoille. Digitaalisen toteutuksen takia liiketoimintaosaamisen perusteita voi opiskella aiempaa laajemmin ja joustavammin.

Lisätietoja:

Susanna Kultalahti, tutkijatohtori