Uusi lukuvuosi alkaa: Ennätysmäärä myös tekniikan opiskelijoita

Kiinnostus etenkin energia-alaan houkutteli Vaasan yliopistoon ennätysmäärän myös tekniikan opiskelijoita. Kaiken kaikkiaan yliopistoon oli tänä vuonna ennätykselliset yli 6500 hakijaa.
Vaasan yliopistossa aloittaa tänä syksynä liki 900 opiskelijaa. Kuva: Mikko Käkelä

Uudet opiskelijat aloittavat Vaasan yliopistossa keskiviikkona 28. elokuuta. Suomenkielisissä kandidaattiohjelmissa aloittaa tänä syksynä noin 600 ja maisteriohjelmissa noin 150 uutta opiskelijaa. Kansainvälisten maisteriohjelmien 126 opiskelijaa aloitti orientaatiojakson jo maanantaina.

Kandidaattiohjelmiin oli yli 5800 hakijaa ja maisteriohjelmiin noin 750 hakijaa. Suurin kiinnostuksen kasvu oli tekniikan alalle, joka kolminkertaisti hakijamääränsä yli viiteensataan. Suosituin ala Vaasan yliopistossa on kauppatieteet, johon valittiin noin 450 opiskelijaa 4800 hakijan joukosta. Muut alat ovat hallintotieteet ja viestintätieteet.

Tekniikan ja innovaatiojohtamisen yksikön dekaani Harry Linnarinne kertoo nuorten kiinnostuneen yhä enemmän energia-alan opinnoista.

– Kestävä kehitys ja ilmastonmuutos saavat nuoret kiinnostumaan energia-alasta. He haluavat muuttaa ja pelastaa maailmaa, mikä onnistuu digin, tekoälyn, automaation ja robottien avulla. Nämä ovat asioita, joita täällä koulutamme.

Vaasan yliopisto tunnetaan yhä paremmin myös tekniikan alan opiskelupaikkana.

– Vetovoimatekijänä ovat suuret globaalit yritykset ja tiivis yhteistyö heidän kanssaan. Opinnäytteitä tehdään yrityksille relevanteista aiheista, ja kesätöitä on tarjolla kaikille. Opiskelijat työllistyvät hyvin myös opiskelun jälkeen, Harry Linnarinne korostaa.

Opiskelijoiden hyvinvointi tärkeätä

Opintoihin on avattu ensimmäistä kertaa myös avoimen yliopiston Vaasa Gateway -väylä.

– Ensimmäisen vuoden opinnot opiskellaan avoimen yliopiston puolella ja riittävällä opintomenestyksellä on mahdollista siirtyä toisena vuonna tutkinto-opiskelijaksi. Myös tämä väylä herätti runsaasti kiinnostusta, kertoo vararehtori Annukka Jokipii.

Jokipii iloitsee hakijamäärien voimakkaasta kasvusta, joka osoittaa, että koulutus on vetovoimaista.

– Koulutuksen laadun lisäksi opiskelijan hyvinvointi on meille tärkeää. Uusien opiskelijoiden saapuessa kampukselle käymme läpi opiskeluun ja tiedeyhteisöön kuuluvia asioita läpi, mutta myös opiskelijan arkeen liittyviä teemoja.

Keskiviikosta perjantaihin kestävät orientaatiopäivät järjestetään yhdessä ylioppilaskunnan tutoreiden kanssa. Uudet opiskelijat eli fuksit saavat orientaatiojaksossa tietoa yliopistosta ja akateemisten opintojen aloittamisesta. Lukuvuoden aloitusta juhlitaan 2. syyskuuta pidettävien avajaisten lisäksi myös Campus-festivaaleilla, joka järjestetään yhdessä alueen korkeakoulujen kanssa 4. syyskuuta.

Lisätietoja:

Vararehtori Annukka Jokipii, Vaasan yliopisto