Uusi Vox cordis ilmestynyt

Uudistunut Vox cordis -yliopistolehti on ilmestynyt.
.

Vaasan yliopisto viettää tänä vuonna 50-vuotisjuhlavuotta. Tutustu historiaamme aikajanan kautta ja lue, kuinka juhlavuoden vietto on alkanut. Mukana on myös muistoja Vaasan kauppakorkeakoulussa vuonna 1968 aloittaneen ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoilta.

Uutta yliopistoa rakentamassa -sivuilla kerromme Vaasan yliopiston mittavasta muutosprosessista. Uudistuva yliopisto uskaltaa keskittyä ja panostaa vahvuuksiinsa. Näkökulmaa uudistumiseen saadaan hallitukselta ja yliopiston johdolta, mutta myös tutkijan, opettajan ja sidosryhmän edustajan silmin katsottuna. Lisäksi esittelemme yliopistomme uudet kasvot. Lehden kannessa on uusi vararehtorimme Annukka Jokipii.

Lehden kolumnistina on Vaasan ylioppilaskunnan puheenjohtaja Kim Kujala. Kolumnissaan hän kirjoittaa asenteen merkityksestä: ”On tärkeää unelmoida paremmasta huomisesta ja visioida rohkeasti. Jos vain tyydymme siihen, mitä olemme jo saavuttaneet, emme enää kehity”.

Millainen on hyvä johtaja? Se selviää lehtemme jutusta Käskyttämisestä valmentavaan johtamiseen, jossa yliopistomme tutkijat kertovat johtajuuden muutoksesta.

Olemme tuoneet lehteen uuden juttutyypin, jossa esitellään kiinnostavia henkilöitä yliopistostamme. Tällä kertaa sukellamme rahoituksen professori Timo Rothoviuksen ajatuksiin.

Työn murros ilmiönä puhuttaa tutkijoitamme eri puolilla yliopistoamme. Näkökulmansa kertovat professorit Adam SmaleEsa Hyyryläinen sekä Timo Mantere.

Sini Tervo opiskelee yliopistossamme ensimmäistä vuotta kauppatieteitä vanhempiensa innoittamana. Saman yliopiston kasvatit -jutussa pääsemme lukemaan, millaista opiskelu oli 90-luvulla ja millaista se on nyt.

Alumnimme Vitaly Orlov on valmistunut meiltä kauppatieteiden maisteriksi ja tohtoriksi. Nykyisin hän työskentelee apulaisprofessorina St. Gallenin yliopistossa, jonka kauppatieteellinen maisteriohjelma on arvioitu maailman parhaaksi.

Päivä väittelijän matkassa -artikkelissa tuore tohtori Kati Saarenpää otti meidät mukaan jännittävään päiväänsä. Artikkelissa seurataan hänen valmistautumistaan väitöstilaisuuteen ja tunnelmia sen jälkeen.

Lehti postitetaan maksutta tilaajille, ja jakelupisteitä on muun muassa Palosaaren yliopistokampuksella Tervahovissa ja Fabriikissa, Seinäjoen ja Kokkolan yliopistokeskuksissa sekä kirjastoissa, lentoasemalla ja terveyskeskuksissa.

Lehden voit tilata kotiisi tai työpaikallesi osoitteesta: yliopistolehti(@)uwasa.fi

Kuulemme mielellämme palautetta uudistuneesta, entistä muhkeammasta Vox cordiksesta.

Voit lukea tuoreimmat yliopistokuulumiset myös lehden sähköisestä versiosta.

vox_kansi2018ab.jpg