Vaasan Aktiasäätiöltä apurahoja Vaasan yliopiston tutkimushankkeisiin ja opiskelijoille

Vaasan Aktiasäätiö on jakanut 86 000 euroa apurahoja Vaasan yliopiston tutkimushankkeisiin ja muihin avustuksiin. Lisäksi säätiö antoi 10 000 euroa jaettavaksi stipendeinä Vaasan yliopiston opiskelijoille. Kokonaisuudessaan Vaasan Aktiasäätiö jakoi tänä vuonna 720 000 euroa eri kohteisiin.

Vaasan Aktiasäätiö myönsi apurahoja Vaasan yliopiston tutkimushankkeille sekä muille kohteille seuraavasti:

• RegeRa-tutkimushankkeeseen, jossa tutkitaan miten hallituksen vuosikertomuksessa kerrotaan valtio-omisteisista yrityksistä, professori Merja Koskela (10 000 euroa).
  • Tutkimushankkeeseen, joka selvittää, miten lohkoketjuista ja kryptovaluutoista puhutaan mediassa ja yritysteksteissä, professori Tanja Sihvonen (10 000 euroa)
  • Työelämän kaksi- ja monikielisyyttä koskevan tutkimuksen pilottivaiheeseen, kielikeskus Linginnon johtaja Nina Pilke (10 000 euroa).
  • Tutkimushankkeeseen, jossa selvennetään terminologian merkitystä yhteiskunnallisena resurssina pohjoismaisessa viitekehyksessä, Linginnon johtaja Nina Pilke (10 000 euroa)
  • LinguaVaasa-yhteistyökorkeakoulujen opettajille ja opiskelijoille suunnattuihin kieltenopetuksen ja -oppimisen tapahtumiin, Linginnon johtaja Nina Pilke (3000 euroa)
  • Muutospolkutyökaluun, joka toimii strategisten murrosprosessien apuvälineenä, tutkijatohtori Mona Enell-Nilsson (10 000 euroa)
  • Pankkien säästämisviestintä sosiaalisessa mediassa, apulaisprofessori Heidi Hirsto (10 000 euroa)
  • Tieteelliseen julkaisuun liittyen Green Care -toiminnan potentiaaliin, tutkimuspäällikkö Olli Voutilainen (10 000 euroa)
  • Vaasa Gas Exchange -tapahtuman järjestämiseen, projektipäällikkö Teemu Närvä (5000 euroa)
  • The Energy Day -tapahtuman järjestämiseen, projektipäällikkö Teemu Närvä (5000 euroa)
  • Vaasa International Business -konferenssin järjestämiseen, dekaani Jorma Larimo (3000 euroa)

Vaasan Aktiasäätiö jakoi tänä vuonna yhteensä 720 000 euroa. Kaupungin korkeakoulut saivat yhteensä 403 600 euroa tutkimusprojekteihin ja muihin hankkeisiin. Vaasassa toimivat oppilaitokset saivat yhteensä 53 300 euroa jaettavaksi apurahoina oppilaille ja opiskelijoille. Lapsi- ja nuorisotyötä tekevät yhdistykset saivat 57 600 euroa sekä muut hankkeet 153 700 euroa.

Vaasan Aktiasäätiön tavoitteena on säästäväisyyden edistäminen ja kotiseudun tukeminen sekä säästöpankkitoiminnan perinteen vaaliminen ja säästäväisyyden edistämiseksi tehtävän työn ja tutkimustoiminnan taloudellinen tukeminen. Säätiö tukee myös kulttuuria, lapsi- ja nuorisotyötä, urheilua, kotiseututyötä ja muuta yleis- ja yhteiskuntahyödyllistä toimintaa toimialueellaan.