Vaasan seudun henkilöliikenne vähähiilisemmäksi – analyysista eväitä keskusteluun

Vaasan seudulla tehdään töitä vähähiilisen liikkumisen eteen. MoveIT – Vähähiiliset liikennepalvelut Vaasan seudulla 2030 -hankkeessa on tavoitteena laatia toimintasuunnitelma vähähiilisten liikkumispalveluiden edistämiseksi seudullamme. Toimintasuunnitelman valmistelun taustaksi julkaistiin nykytila-analyysi Vaasan seudun liikennetavoitteista.
Vähähiilisen yhteiskunnan saavuttamisessa liikenteellä on keskeinen rooli. Keinot vähähiilisen liikenteen saavuttamiseksi ovat osittain samoja ja osittain erilaisia kaupunki- kuin maaseutualueilla.

– Kokosimme pohja-aineistoja laajasti eri hallinnonaloilta: mitkä paikalliset ja alueelliset raportit ovat tärkeitä tässä teemassa ja mitkä valtakunnalliset selvitykset liittyvät aiheeseen? Entä miten liikenteestä viestitään asukkaille? Analyysin toivotaan toimivan keskustelun herättäjänä ja toisaalta jatkajana, kertoo nykytila-analyysin laatinut projektiasiantuntija Heli Siirilä Vaasan yliopiston Levón-instituutista.

Eri viranomaiset ottavat eri tavoin kantaa liikkumisen vähähiilisyyteen. Liikenteen hallinnollista ohjausta levittäytyy monelle muullekin viranomaiselle kuin liikenne- ja viestintäministeriölle. Maakunta-, seutu- ja kuntatasoilla toimii useita eri viranomaisia sekä niiden muodostamia yhteistyörakenteita, joissa sivutaan jollakin tavalla julkista ja yksityistä liikennettä.

– Analyysi auttaa hahmottamaan, miten paljon esimerkiksi yhteiskunnallisia kuljetuksia on olemassa sekä kuinka aluekehitysviranomaiset käsittelevät liikenneteemaa. Liikenne ujuttautuu moneen paikkaan, Siirilä kuvailee.

– Seudun kunnat tekevät aiheen kehittämistoimia resurssiensa mukaan. Useat kunnat tekevät enemmän työtä kuin dokumenteista lopulta selviää, toteaa MoveIT-hankkeen projektipäällikkö Anna Måtts-Fransén Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKista.

– Yhteiskuntamme on melko autokeskeinen, autoriippuvuus on suurta. Miten Vaasan seutu pystyisi ottamaan vastaan sen, jos vähähiilisyyssyistä autoiluun liittyviä veroja, maksuja ja tukia muutettaisiin, ja autoilusta tulisikin nykyistä paljon kalliimpaa? Siirilä pohtii.

Liikennetavoitteiden nykytila-analyysi toimii nyt pohjana toimintasuunnitelmalle, joka kehitetään yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa. Analyysissä käytetään case-esimerkkeinä Turkua, Lahtea ja Uumajaa, joissa vähähiilistä liikkumista on pohdittu ja kokeiltu muun muassa liikkuminen palveluna -mallia (Mobility as a Service, MaaS) hyödyntämällä.

– Mitä jos liikkumisen kokonaismäärä saataisiin pienemmäksi ja kestävämmäksi? Tätä työtä tehdään nyt vähän kaikkialla, ja meidänkin pitää. Jo vuonna 2035 meidän pitäisi liikkua hiilineutraalisti, ja siihen ei ole enää pitkä aika! Måtts-Fransén painottaa.

Hankkeen kohderyhmään kuuluvat seutukunnan viranomaisten ja luottamushenkilöiden lisäksi alueen asukkaat ja yritykset, eli kaikki ne, jotka liikkuvat arjessaan ja tarvitsevat kuljetuspalveluita. Hankkeen rahoittajia ovat Pohjanmaan liitto EAKR-rahoituksella sekä Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus, Vaasan kaupunki ja Mustasaaren kunta. Hankkeen toteuttaja on Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK yhdessä Vaasan yliopiston kanssa.

Nykytila-analyysi julkaistaan Vaasan yliopiston Levón-instituutin julkaisuja sarjassa.
Lataukset osoitteesta

Lisätiedot

Heli Siirilä, projektipäällikkö, Vaasan yliopiston Levón-instituutti, puh. 029 449 8557, heli.siirila(at)uwasa.fi

Anna Matts-Fransén, MoveIT-hankkeen projektipäällikkö, VASEK, puh. 044 512 6320, anna.matts-fransen(at)vasek.fi