Vaasan yliopisto avaa tutkimustaan kaikille avoimesti luettavaksi

Avoimuus on keskeinen osa tieteellistä toimintaa. Vaasan yliopisto avaa tutkimustaan kaikille avoimesti luettavaksi uuden Osuva-julkaisuarkistonsa kautta.

Tutkimustulosten ja -aineistojen avoin julkaiseminen lisää tutkimuksen näkyvyyttä ja vaikuttavuutta sekä tuo tutkittua tietoa kaikkien saataville.
Osuva on Vaasan yliopiston uusi avoin julkaisuarkisto, josta löydät niin yliopiston omat julkaisut ja opinnäytteet kuin tieteellisten artikkeleiden rinnakkaistallenteitakin. Kuva: Tiia Alkkiomäki.

– On tärkeää, että kaikki pääsevät tutustumaan yliopistossa tehtävään tutkimukseen ja lukemaan tieteellisen tutkimuksen tuloksia. Näin yhteiskunnan eri toimijoita osallistetaan tieteelliseen tutkimukseen ja luodaan vaikuttavuutta sekä keskustelua, kertoo Vaasan yliopiston Tutkimuksen palveluiden päällikkö Virpi Juppo.

– Vastuulliseen tieteen tekemiseen on aina liittynyt tieteen ja tutkimustulosten avoimuus. Avoimet julkaisut ovat yksi avoimen tieteen peruspilareista, tutkimuksen lopputulokset saadaan näin mahdollisimman nopeasti mahdollisimman monen käyttäjän ulottuville.

Vaasan yliopiston Osuva-julkaisuarkistosta löydät suurimman osan yliopiston omista julkaisuista, tutkimuksista, väitöskirjoista ja muista opinnäytteistä sekä rinnakkaistallennettuja tieteellisiä artikkeleita, joiden kustantaja on antanut luvan jakaa julkaisun avoimesti kaikkien luettavaksi.

Voi tutustua tieteellisiin artikkeleihin, tutkimuksiin ja selvityksiin osoitteessa osuva.uwasa.fi.

Tässä vinkkejä luettavaksi! Löydät Osuvasta esimerkiksi:

Osuva on Vaasan yliopiston avoin julkaisuarkisto. Osuva sisältää Vaasan yliopiston omat julkaisut, opinnäytteet ja tieteellisten artikkeleiden rinnakkaistallenteet. Osuvaan sisältyy julkaisujen viitetietoja, tiivistelmiä ja kokotekstejä.  Löydät Osuvan osoitteesta http://osuva.uwasa.fi

#avointiede

Lisätietoja

Tutkimuksen palveluiden päällikkö, Virpi Juppo, Vaasan yliopisto, virpi.juppo(at)uwasa.fi, p. 029 449 8111
Palvelupäällikkö Katri Rintamäki, Tiedekirjasto Tritonia, katri.rintamaki(at)tritonia.fi, p. 029 449 8603