Vaasan yliopisto houkutteli Euroopan ulkopuolisia hakijoita

Vaasan yliopiston kansainvälisiin maisteriohjelmiin tuli 15. tammikuuta päättyneessä haussa yhteensä 549 hakemusta. Hakijamäärä pysyi lähes samana kuin viime vuonna (2017: 555). Haussa oli kuusi englanninkielistä maisteriohjelmaa kauppatieteellisellä ja tekniikan alalla.

– Aloituspaikkoja on tarjolla 130, ja keskimäärin paikan saa 24 % hakijoista. EU/ETA-alueen ulkopuolelta hakevien määrä oli viime vuonna 49 % ja kasvoi nyt jopa 66 %:iin kaikista hakijoista, sanoo opiskelun ja opetuksen palveluiden päällikkö Francesca Cucinotta.

Ohjelmista suosituimmat olivat edellisvuosien tapaan kauppatieteellisen alan International Business (178 hakijaa) ja Finance (116 hakijaa) -ohjelmat, jotka ovat läpäisseet kansainvälisen EPAS-laatuakkreditoinnin.

Ohjelmien hakijamäärät ovat seuraavat:
Master's Degree Programme in International Business: 178
Master's Degree Programme in Finance: 116
Master’s Programme in Strategic Business Development: 93
Master’s Programme in Industrial Management: 83
Master’s Programme in Industrial Systems Analytics: 50
Master’s Programme in Industrial Digitalisation: 29
(Katso lisää tilastoja)

Suomessa korkeakoulut perivät nyt toista kertaa lukuvuosimaksuja EU- ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevilta uusilta tutkinto-opiskelijoilta. Vaasan yliopistossa lukuvuosimaksu vaihtelee 10 000–12 000 euron välillä. Maksuvelvollisilla opiskelijoilla on mahdollisuus hakea yliopiston apurahaa, joka vapauttaa kokonaan tai osittain lukuvuosimaksusta. Ensimmäisenä vuonna apurahan saaminen perustuu aikaisempaan opintomenestykseen, toiselle opiskeluvuodelle apuraha myönnetään maisteriohjelman ensimmäisen vuoden opintojen menestyksen perusteella.

Päätökset valittavista opiskelijoista tehdään maaliskuun aikana, ja opinnot alkavat syksyllä 2018.

Lisätietoja:
Päällikkö Francesca Cucinotta, Opiskelun ja opetuksen palvelut, p. 029 449 8137
Asiantuntija Katariina Rinta, Opiskelun ja opetuksen palvelut, p. 029 449 8080
Palveluvastaava Helena Höglund, Opiskelun ja opetuksen palvelut, p. 029 449 8152