Vaasan yliopisto ja Vaasan kaupunki valmistelevat Palosaaren kampusalueen omistajuutta

Vaasan yliopisto ja Vaasan kaupunki valmistelevat yhdessä yliopiston käytössä olleiden rakennusten ja maa-alueen ostoa. Omaisuutta hallitsemaan on tarkoitus perustaa yhteinen yhtiö, josta yliopisto omistaisi kaksi kolmasosaa ja kaupunki yhden kolmasosan. Myyjänä on Suomen Yliopistokiinteistöt Oy (SYK). Kauppahinnaksi on neuvoteltu noin 26 miljoonaa euroa. Kaupungin osalta asia menee kaupunginvaltuuston käsittelyyn maanantaina 18.3.

Koko kampusalueen kattavina yhteisinä kehittämiskohteina ovat mm. modernit oppimisympäristöt, tilatehokkuus ja tilojen käyttöasteen nostaminen. Yliopiston käytössä on lähes 30 000 m²:n kiinteistöpinta-ala, jota käyttää päivittäin 500 työntekijää ja 5000 opiskelijaa. Yhdenmukaisten kehittämistoimenpiteiden tehokas läpivienti nykyisessä hajanaisessa omistajatilanteessa olisi yliopistolle ja kaupungille hyvin haastavaa.

– Yliopiston strategiassa kampus ja sen kehittäminen yhdessä ympäröivän yhteisön kanssa on elintärkeässä roolissa. Haluamme tehdä tästä maailmanluokan kampusalueen, ja nyt suoralla omistajuudella mahdollistuu joustava ja tehokas tilakehittäminen henkilöstön ja opiskelijoiden tarpeiden mukaan. Lisäksi yhteistyö kaupungin kanssa on hieno esimerkki aidosti lisäarvoa tuovasta yhteistyömallista. Vahvistamme yhdessä koulutuksen ja tutkimuksen merkitystä osana Vaasan kaupungin mielikuvaa, toteaa Vaasan yliopiston rehtori Jari Kuusisto.

– Vaasan kaupunki on pitkäjänteisesti panostanut kaupungin, yliopiston ja muiden korkeakouluyksikköjen sekä elinkeinoelämän väliseen yhteistyöhön. Kaupungin näkökulmasta mahdollinen kauppa on jatkumoa yhteistyön ja kampusalueen kehittämiselle. Kaupunki on jo investoinut merkittävästi muun muassa ammattikorkeakoulujen käytössä oleviin toimitiloihin. Haluamme luoda maan parhaan, verkostoituneen kampusalueen, toteaa Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry.

Vaasan yliopisto on omalta osaltaan hyväksynyt kaupan ja yhtiöittämisen samoin kuin Vaasan kaupunginhallitus.

– Seuraavaksi asia menee kaupungin osalta vielä lopulliseen päätöksentekoon valtuustolle maanantaina 18.3. Valtuustolle menevän esityksen mukaan kaupunki tulisi sijoittamaan yhtiöön omaa pääomaa n. 2,7 miljoonaa euroa. Tämä ei tule vaikuttamaan kaupungin käyttötalouteen, koska kyse on investoinnista, kertoo Häyry.

Kauppa edellyttää myös SYK Oy:n yhtiökokouksen hyväksyntää. Jos SYK Oy:n yhtiökokous ja Vaasan kaupunginvaltuusto tekevät myönteiset päätökset, lopullisen kaupan arvioidaan toteutuvan huhtikuun aikana. Vaasan yliopisto jatkaa kaupan jälkeenkin Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n osakkaana.

Lisätietoja:

Vaasan yliopisto