Vaasan yliopisto joukkoistaa kansalaisia pohtimaan avaruuden asuttamisen arkea

Vaasan yliopiston tuore tutkimusavaus katsoo kauas tulevaisuuteen ja kohti avaruussiirtokuntien arkea. Esitutkimuksessa on tarkoitus kartoittaa ihmisten reaktioita sekä näkemyksiä siitä, miten avaruuden arkistaminen vaikuttaa käsityksiin ja puhetapoihin maapallon ulkopuolisista yhdyskunnista. Toisaalta tarkoituksena on joukkoistaa kansalaisia pohtimaan, onko tavallinen arkinen elämä avaruudessa ylipäätänsä mahdollista jonakin päivänä.
Kuva: Nasa

– Ideana on etsiä oivalluksia siitä, miltä elämä avaruudessa näyttää, kuinka siellä toimitaan yhdessä ja miltä siellä asuminen tuntuu, kuvailee yliopistonlehtori Ilkka Luoto.

Vaasan yliopisto on perustanut erillisen sivuston, jonka kautta kerätään tietoa avaruuden arjesta. Tutkimuksessa on tarkoitus kerätä mielikuvitukseen ja eläytymiseen perustuvalla kirjoitustehtävällä tavallisten ihmisten näkemyksiä siitä, millaista elämää avaruussiirtokunnassa harjoitetaan tulevaisuudessa. Koska puhutaan ihmisten arjesta, niin tarvitaan laajasti erilaisia näkemyksiä.

Sivustolla muun muassa ohjeistetaan pohtimaan, miten talous tai elintarviketuotanto toimisi avaruussiirtokunnissa. Yhtä lailla huomiota pyydetään myös asumiselle, työskentelylle ja jopa vapaa-ajalle avaruudessa.

– Kuka tahansa voi osallistua tutkimukseemme. On hienoa, että tätä kautta tuomme avaruuden lähelle ihmisiä, toteaa Antti Mäenpää, tutkimusryhmän jäsen.

”Toivomme rohkeaa mielikuvituksen käyttöä”

Avaruuden valloitus on kiehtonut ihmisiä jo pitkään ja siksi sitä on tutkittu yhä kiihtyvämpään tahtiin. Valtaosa avaruuden tutkimuksesta keskittyy kuitenkin teknisiin innovaatioihin. Siinä vaiheessa, kun ensimmäinen avaruussiirtokunta perustetaan Kuuhun tai Marsiin, ehkä jo 10 vuoden päästä, tullaan nopeasti kohtaamaan myös yhdyskuntien suunnitteluun, hallintoon ja ihmisten hyvinvointiin liittyviä tekijöitä. Tuolloin on tarvetta myös yhteiskuntatieteelliselle osaamiselle.

– Idea esitutkimukseen syntyi vahingossa, kun rupesimme erään palaverin tauolla pohtimaan yhdessä Ilkan ja Antin kanssa sitä, miten aluetieteellistä näkökulmaa voisi soveltaa avaruudessa, tutkimusryhmän jäsen Mikko Karhu toteaa.

– Toivottavasti ihmiset lähtisivät rohkeasti käyttämään mielikuvitustaan ja vierailisivat sivustolla.

Tutkijoilla on tarkoitus hakea rahoitusta varsinaiselle tutkimushankkeelle, mikäli esitutkimuksen aineistonkeruun kautta saadaan lupaavia tuloksia. He odottavat pienellä jännityksellä sitä, miten tutkimus otetaan vastaan.

– Olemme tokikin luottavaisia sen suhteen, että pelimaailmassa viihtyvät ja avaruusaiheisiin elokuviin tutustuneet sukupolvet innostuvat kynäilemään, Luoto toteaa.