Vaasan yliopisto kehittää opiskelijoiden kansainvälisen työllistymisen taitoja

Vaasan yliopiston kielikeskus Linginnon englannin kielen lehtori Nicole Keng järjesti opiskelijoille kansainvälistä opiskelua ja työllistymistä tukevan kurssin, johon sisältyi ensimmäistä kertaa opintomatka Saksaan. Kurssin tavoitteena oli tutustuttaa opiskelijat kansainväliseen työnhakuun ja kehittää heidän työelämätaitojaan. Opintomatkan tarkoituksena puolestaan oli harjoitella taitoja käytännössä, markkinoida yliopistoa yrityksille ja saada opiskelijoille harjoittelupaikkoja ulkomailta.
Opiskelijat matkustivat Baden-Württembergiin tutustumaan kansainvälisiin yrityksiin, esimerkiksi Mercedes-Benziin.

- Tämä on ensimmäinen työelämävalmiuksia opintomatkan muodossa kehittävä kokonaisuus Linginnon ja yliopiston muiden yksiköiden kanssa. Ennen matkaa opiskelijoille tarjottiin saksan kielen ja kulttuurin luento, Linginnon johtaja Nina Pilke kertoo.

Saksan kaltaiset opintomatkat tarjoavat opiskelijoille mahdollisuuden ymmärtää ja kokea työpaikkakulttuuria eri maissa.

- Haluamme tarjota opiskelijoillemme mahdollisuuksia osaamisen monipuoliseen kehittämiseen ennen kuin he siirtyvät työmarkkinoille. Samalla tämä opintomatka vahvistaa yliopistomme ja kansainvälisten yritysten suhteita, kertoo Keng.

Opiskelijoita kiinnostaa kansainvälistyminen

16 opiskelijan ryhmä matkusti Baden-Württembergiin tutustumaan kansainvälisiin yrityksiin, esimerkiksi Mercedes-Benziin. He saivat vierailuillaan käsityksen siitä, millaista erityisosaamista tarvitaan kansainvälisillä työmarkkinoilla ja millaista ylipäätään on hakea töitä ulkomailla.

- On todella hienoa, että yliopisto järjestää tällaisia kansainvälistymismahdollisuuksia ja kannustaa opiskelijoita lähtemään ulkomaille. Opiskelukavereistani lähes jokainen haaveilee työskentelevänsä jossain vaiheessa ulkomailla, tämä on ollut omissakin haaveissani jo kauan, kurssilla ollut kauppatieteiden opiskelija Nea Tiihonen sanoo.

Kurssi liittyy yliopiston strategiaan ja opiskelijoiden kansainvälisen työllistyvyyden kehittämiseen. Mukana vierailulla oli rehtori Jari Kuusisto.

- Yliopistomme tukee opiskelijoitaan tarjoamalla heille mahdollisuuden tehdä tutkinnostaan mahdollisimman kansainvälinen. Vaasan yliopiston ja kansainvälisten kumppanien välinen yhteistyö on lisääntynyt viime vuosina. Tavoitteenamme on lisätä sitä vielä enemmän, Kuusisto kertoo.

Vaasan yliopisto on sitoutunut kouluttamaan ja tukemaan opiskelijoita kansainvälistymisessä.

- Meille on tärkeää, että jokaisella opiskelijallamme on mahdollisuus hankkia kansainvälistä kokemusta opintojen aikana. Siksi pyrimme hankkimaan harjoittelupaikkoja opiskelijoillemme ulkomailta, sanoo akateemisten palveluiden johtaja Heli Häyrynen.

Lisätietoja:

Nicole Keng, yliopistonlehtori, Vaasan yliopisto, puh. 029 449 8546, nicole.keng(at)uwasa.fi

Teksti: Tiia Alkkiomäki