Vaasan yliopisto vahvasti mukana EnergyWeekillä 18.–21.3.

Vaasan yliopisto näkyy monin eri tavoin kuluvalla viikolla 18.-21.3. Vaasan EnergyWeek-tapahtumassa. Yliopisto on tuttuun tapaan järjestämässä Pohjoismaiden isointa kaasualan verkostoitumistapahtumaa The Vaasa Gas Exhangea (VGE) osana EnergyWeekiä. Torstaina 21. maaliskuuta klo 9–16 Vaasan kaupungintalolla järjestettävä kaasutapahtuma on kasvanut vuosi vuodelta suuremmaksi, ja tänä vuonna mukana on jo yli 90 näytteilleasettajaa.
.

Mittavan VGE-tapahtuman lisäksi Vaasan yliopiston tutkimusalustat VEBIC ja InnoLab järjestävät yhdessä Digitalization Academyn kanssa ensimmäistä kertaa EnergyWeekin historiassa monitieteisen näyttelyn energiatutkimuksesta.

The Research Exhibition of Energy -tapahtuma järjestetään keskiviikkoiltana 20. maaliskuuta klo 16 lähtien Vaasan taidehallissa. Näyttely on maksuton ja avoin kaikille kiinnostuneille.

Energiatutkimusta esittelevä tiedenäyttely on luonteeltaan kuin taidenäyttely, jossa taiteilijoiden sijaan tieteilijät ovat paikalla kertomassa tutkimuksistaan.  Yleisö voi tilaisuudessa kierrellä ja tutustua Vaasan yliopiston tutkijoiden julisteisiin erilaisista tutkimushankkeista.

– Näyttelymme on uusi, rento ja informatiivinen tapa tuoda esiin sitä, miten monipuolista ja tasokasta energia-alan tutkimusta meillä tehdään. Tämä tarjoaa tutkijoille ja yrityksille hyvän mahdollisuuden verkottua, sanovat tutkimusalustojen johtajat Mari K. Niemi ja Suvi Karirinne.

Niemi toimii maanantaina EnergyWeekin energiapoliittisen puoluetentin moderaattorina ja VEBICin Karirinne maanantaina avajaisseminaarin sekä keskiviikkona Future Grid -seminaarin paneelin vetäjänä.

Vaasan yliopisto on mukana myös Teknologiateollisuuden polttomoottoriryhmän järjestämässä EnergyWeekin oheisseminaarissa torstaina 21. maaliskuuta. Seminaarissa Vaasan yliopiston tutkija Kirsi Spoof-Tuomi kertoo, millaisia vaikutuksia biokaasun käytöllä olisi päästöihin Wasalinen reitillä Vaasasta Uumajaan.

LNG ja LBG aiheina kaasuseminaarissa

Vaasa Gas Exhange -verkostoitumistapahtuman yhteydessä järjestetään seminaari, jonka teemana on tänä vuonna nesteytetty maakaasu ja nesteytetty biokaasu ”LNG & LBG – the Road to Renewable Future”. Seminaarissa kerrotaan erilaisista LNG:n ja LBG:n käyttötavoista ja jakelumahdollisuuksista.

Seminaarin puhujina ovat VASEKin Lasse Pohjala, kansanedustaja Joakim Strand, NLC Ferryn/Wasalinen Peter Ståhlberg, Rauma Marine Constructionsin Harri Suistio, SGMFn Mark Bell, Barents NaturGassin Gudrun Rollefsen, Gasumin Jouni Haikarainen, Wärtsilän Reetta Kaila, Cryo Purin Benjamin Berg ja Mirkan Jari Lemberg.

Vaasan yliopisto järjestää VGE-tapahtuman yhteistyössä Gasumin, Merinovan, Stormossenin, VAMKin, VASEKin, Wärtsilän ja Åbo Akademin kanssa.

Tapahtumat löydät täältä: