Vaasan yliopistolle ja VAMKille yhteinen turvallisuuspäällikkö

Vaasan yliopiston ja Vaasan ammattikorkeakoulun VAMKin yhteisenä turvallisuuspäällikkönä on aloittanut Tomi Mansikkamäki.
(Kuva: flickrCC)

Poliisipäällystön A-tutkinnon suorittanut Mansikkamäki siirtyi turvallisuuspäälliköksi Jokilaakson poliisilaitoksen rikosylikonstaapelin tehtävästä 1.12.2012 lähtien.

Turvallisuuspäällikkö vastaa yliopiston ja ammattikorkeakoulun turvallisuustiimin toiminnan suunnittelusta, kehittämisestä, kampusten tietoturvasta, kestävästä kehityksestä sekä siitä, että korkeakoulujen turvallisuusasiat ovat lain vaatimalla tasolla. Turvallisuuspäällikkö toimii myös molempien organisaatioiden työsuojelupäällikkönä.

– Oppilaitosten turvallisuuteen kohdistuneet tapaukset Suomessa ja maailmalla ovat osoittaneet, että turvallisuusasioihin on kiinnitettävä yhä enemmän huomiota. Kaikilla tulee olla oikeus työskennellä mahdollisimman turvallisessa ympäristössä, sanoo Mansikkamäki.

Yhteistyön tavoitteena on turvallisuusasioiden laadun parantaminen ja turvallisuuden kehittäminen molemmilla kampuksilla organisoimalla turvallisuuskoulutuksia ja -harjoituksia, laatimalla ja ylläpitämällä turvallisuuteen liittyviä suunnitelmia sekä yhtenäistämällä käytäntöjä.

– Turvallisuuden jatkuva kehittäminen parantaa niin henkilökunnan kuin opiskelijoidenkin työturvallisuutta ja hyvinvointia. Ennaltaehkäisevillä toimenpiteillä sekä riskien kartoituksella päästään parhaaseen lopputulokseen, kertoo Mansikkamäki.

Tällä hetkellä työn alla molemmissa korkeakouluissa on pelastussuunnitelmien päivittäminen, tiiviimpi yhteistyö viranomaisten kanssa sekä henkilöstölle suunnatun turvallisuuskoulutuksen koordinointi ja suunnittelu. Turvallisuuspäällikön työhön tuo haastetta myös Vaasan ammattikorkeakoulun tuleva remontti ja siihen liittyvä ennakoiva turvallisuussuunnittelu.