Vaasan yliopiston juhlavuoden Minä & tiede -luentosarja käynnistyy katsauksella ...

Vaasan yliopisto täyttää tänä vuonna 50 vuotta. Osana juhlavuotta yliopisto järjestää kahdeksan yleisöluentoa ajankohtaisista aiheista ja ilmiöistä. Keskustelevat luennot ovat avoimia kaikille.

Kevätkauden ensimmäinen Minä & tiede -luento ”Vaasan yliopisto 50 vuotta: alueemme yliopisto” järjestetään keskiviikkona 31. tammikuuta klo 18 Vaasa-opiston juhlasalissa. Luennoitsijoina ovat Vaasan yliopiston uunituoreen juhlakirjan kirjoittajat tutkija Kari Leinamo ja professori, Senior Advisor Suvi Ronkainen.
Minä & tiede -luento ”Vaasan yliopisto 50 vuotta: alueemme yliopisto” pidetään keskiviikkona 31. tammikuuta Vaasa-opistolla. Kaikki luennolle osallistujat saavat Vaasan yliopiston juuri julkaistun juhlakirjan "Yhteinen tahto - Vaasan yliopisto 50 vuotta".
Leinamo kertoo yliopiston historian eri vaiheista. Vaasan kauppakorkeakoulu aloitti toimintansa vuonna 1968. Kuluneen 50 vuoden aikana siitä on kehittynyt pitkäjänteisen työn tuloksena elinvoimainen ja kansainvälinen Vaasan yliopisto.

Leinamon mukaan uusia avauksia ja uskoa omaan osaamiseen on tarvittu kaikkina vuosikymmeninä. Myös eri toimijoiden yhteistyö on ollut ensiarvoisen tärkeää.

– Vaasan yliopiston historia on täynnä rohkeita ja omaleimaisia ratkaisuja, kuvailee Leinamo.

Ronkainen puolestaan valottaa yliopiston tulevaisuutta tekemiensä alumnien ja työelämän kumppaneiden haastatteluiden näkökulmasta.

– Yliopistotutkinto opettaa tiedollista ajattelua, jonka kautta pystyy arvioimaan ja ymmärtämään nykyisyyttä, mutta myös avaamaan tulevaisuutta sitä kehittävällä tavalla, hän sanoo.

Kaikille keskiviikon luennolle osallistuville lahjoitetaan luennoitsijoiden kirjoittama Vaasan yliopiston juhlakirja.

Kevään 2018 Minä & tiede -yleisöluennot:

• 31. 1. Vaasan yliopisto 50 vuotta: alueemme yliopisto, tutkija Kari Leinamo ja professori, johdon asiantuntija Suvi Ronkainen
  • 21.2. Henkilöstöjohtaminen ja muuttuva työelämä, professori Riitta Viitala
  • 21.3. Meidän opisto: vaasalaiset kutsutaan mukaan visioimaan Vaasa-opiston palveluita, työpajan vetäjinä tohtorikoulutettava Hanna-Kaisa Pernaa ja yliopistolehtori Juha Lindell
  • 4.4.  Pelit talousoppimisen tukena, professori Panu Kalmi ja yliopisto-opettaja Olli Raatikainen

Minä & tiede -luennot järjestetään yhteistyössä Vaasa-opiston kanssa. Luennot pidetään Vaasa-opiston tiloissa Raastuvankatu 31:n juhlasalissa ja ne alkavat klo 18.  Syksyn luento-ohjelma julkaistaan loppukeväästä.

Minä & tiede -luennot ovat keskustelevia tapahtumia keskellä kaupunkia. Niissä käsitellään ajankohtaisia aiheita kansantajuisesti. Vaasan yliopisto haluaa olla oman alueensa arjessa mukana tukemassa alueen menestystä ja kansainvälistymistä. Yliopisto haluaa näkyä ja kuulua siellä, missä ihmiset ovat: kaupungilla, kahvipöydissä ja verkossa.

Lisätietoja:

Kari Leinamo, p. 029 449 8605