Vaasan yliopiston kuudes tohtoripromootio alkaa – katso suoraa lähetystä promootioaktista ja tule seuraamaan kulkuetta 20.9.

Image
Vaasan yliopiston kuudes tohtoripromootio järjestetään torstaista lauantaihin 19.–21. syyskuuta. Promootio on akateemisen työn korkein juhla, jossa vihitään eri tieteenalojen tohtoreita ja kunniatohtoreita.

Tohtoripromootioon on ilmoittautunut 64 Vaasan yliopistossa tohtoriksi väitellyttä. Ilmoittautuneista 32 on kauppatieteiden, 14 hallintotieteiden, 12 tekniikan ja kuusi filosofian tohtoreita.

Vaasan yliopisto myöntää promootiossaan kunniatohtorin arvon kahdelletoista tieteellisesti ja yhteiskunnallisesti ansioituneelle henkilölle. Vaasan yliopiston kunniatohtoreiksi vihitään Suomen tasavallan presidentti Alexander Stubb, maa- ja metsätalousministeri Sari Essayah, Investorin hallituksen puheenjohtaja Jacob Wallenberg, ABB:n entinen toimitusjohtaja, Executive Advisor Björn Rosengren, valtiovarainministeriön finanssineuvos Katju Holkeri, Astonin yliopiston professori Tim Baines, Fordhamin yliopiston professori Iftekhar Hasan, hallitusammattilainen Anne Korkiakoski, Tukholman kauppakorkeakoulun professori Roberto Verganti, talouspoliittinen asiantuntija Johnny Åkerholm, BOSMAL Automotive R&D Instituten professori Piotr Bielaczyc sekä Pennsylvania State University Harrisburgin professori Angappa Gunasekaran. Tasavallan presidentti Alexander Stubb sekä Investorin hallituksen puheenjohtaja Jacob Wallenberg promovoidaan poissaolevina. Lue lisää kunniatohtoreistamme.

Promootiojuhlallisuudet täynnä akateemisia perinteitä

Promootiojuhlallisuudet kestävät perinteisesti kolme päivää ja alkavat tanssiharjoituksilla torstaina 19.9. iltapäivällä. Päivä jatkuu promootioaktin harjoituksilla, josta siirrytään miekanhiojaisiin, jossa kunniatohtorit ja promovoitavat tohtorit hiovat miekkansa seuraavan päivän promootioaktia varten.

Varsinainen juhla, eli promootioakti, järjestetään perjantaina 20.9. Promootioaktia voi seurata suorana lähetyksenä verkossa alkaen klo 12.

Promootiokulkue lähtee Kirkkopuistikon ja Kirjastonkadun kulmasta ja etenee Kirkkopuistikkoa pitkin Vaasan kirkolle. Kulkuetta voi tulla seuraamaan klo 15.00 lähtien Kirkkopuistikon varrelle sekä kirkon edustalle. Promootiojumalanpalvelus ja tunnustukseton tilaisuus Vaasan kaupungintalolla ovat yleisölle avoimia tilaisuuksia. Päivän lopuksi vietetään promootioillallinen Vaasan yliopistossa sekä promootiotanssiaiset Vaasan kaupungintalolla. Promootio päättyy lauantaina 21.9. tohtoreiden huviretkeen.

Katso promootion koko ohjelma.

Promootion sanoma tiivistyy symboleihin

Vaasan yliopiston promootio jatkaa juhlallisuuksillaan monisatavuotista eurooppalaista perinnettä, joka rantautui 1600-luvulla Uppsalan kautta Suomeen.  Vaasan yliopiston ensimmäinen promootio järjestettiin vuonna 1988.

Promootion sanoma tiivistyy promootioaktissa tohtoreille luovutettaviin symboleihin – hattuun, miekkaan ja diplomiin. Diplomi vahvistaa tohtorin arvon ja aseman akateemisen yhteisön jäsenenä. Tohtorin hattu viestii tieteen vapautta. Miekka puolestaan symboloi totuutta. Se on kantajalleen hengen ase, joka kädessä käydään taistoon tutkijan päättelemän totuuden, oikean ja hyvän puolesta.

Promootiotietoutta ja promootiosanasto