Vaasan yliopiston tavoitteena maailmanluokan kampus Palosaarella

Vaasan yliopisto haluaa olla rohkea suunnannäyttäjä ja edelläkävijä ja vahvistaa aktiivisella toiminnallaan alueen elinvoimaisuutta ja Vaasan mainetta korkeakoulukaupunkina. Vuoden 2018 alussa aloitti toimintansa yliopiston uusi organisaatio, ja nyt käynnistyy laajamittainen kampusalueen uudistus. Kampuksen kehittäminen on yksi yliopiston tärkeimmistä painopisteistä.

- Meillä on jo nyt Suomen kaunein kampus, mutta haluamme tehdä siitä entistä viihtyisämmän, vireämmän ja vetovoimaisemman. Tavoitteemme on, että kampuksella viihtyvät niin henkilöstö, opiskelijat, yhteistyökumppanit, vierailijat kuin alueen asukkaatkin. Modernin kohtaamispaikan luominen vaatii tietysti paljon muutoksia paitsi rakennuksiin, myös toimintatapoihin ja palveluihin rakennusten sisällä, kertoo rehtori Jari Kuusisto.

Yliopiston käytössä on Palosaarella lähes 30 000 m²:n kiinteistöpinta-ala, jota käyttää päivittäin 500 työntekijää ja 5000 opiskelijaa. Huhtikuun lopussa toteutunut kiinteistöjen omistajuus yhdessä Vaasan kaupungin kanssa mahdollistaa nyt alkavan tilakehittämisen kustannustehokkaasti ja joustavasti.

Muutoksen ensimmäinen vaihe käynnistyy syksyllä -19 Tritonia-rakennuksen ‘torni’-osan uudistamisella. Tritonia-rakennuksesta on tarkoitus tehdä yliopiston uusi päärakennus, jonne sijoittuvat akateemiset yksiköt, tutkimusalustat ja yliopistopalvelut. Nykyisestä päärakennuksesta Tervahovista tulee ‘Opiskelijoiden talo’, sekä yhteisen Tritonia-tiedekirjaston uusi kotipaikka. Kielikeskus Linginno sekä Levón-instituutti, Vaasan yliopiston erilliset laitokset, siirtyvät Konttori-rakennukseen. Tavoite on, että henkilöstö ja opiskelijat ovat saaneet uudet tilat käyttöönsä vuoden 2021 loppuun mennessä.

- Rakennustyöt tuovat omat haasteensa arjen sujuvuuteen, mutta pyrimme minimoimaan häiriöt kampuksen normaaleissa toiminnoissa. Uskon vahvasti, että lopputulos on vaivan arvoinen: saamme käyttöömme nykyaikaiset ja yhteisöllisyyttä vahvistavat tilat, joissa henkilöstö ja opiskelijat viihtyvät. Tämän varmistamiseksi olemme jo aiemmin selvittäneet henkilöstön mielipiteitä ja toiveita nyt käynnistyvästä uudistamisesta. Myös tiedekirjaston toiminta tehostuu, kun se toimii opiskelijoiden keskellä oikein mitoitetuissa ja ajanmukaisissa tiloissa, toteaa Jari Kuusisto.

Lisätietoja: rehtori Jari Kuusisto, p. 029 449 8291