Vaasan yliopiston teekkareiden lukuvuosi huipentuu vappuun: Vappuperinteet juontavat ...

Yliopiston opiskelijoille vappu on kevään kohokohta. Etenkin teekkarit ovat kunnostautuneet toista viikkoa kestävässä kevään juhlistamisessa.
Fuksien kastaminen ja lakitus on yksi vapun kohokohdista.
Vapun paras hetki on se, kun teekkarilakin saa painaa päähänsä vappuaattona, sanoo Karri Leinonen.

Vaasan yliopiston tekniikan alan opiskelijoiden ainejärjestö Tutti ry:n vapun tapahtumalista on pitkä. Tekniikan opiskelijoiden vappu huipentuu toukokuun ensimmäiseen päivään, jolloin he pukevat teekkarilakit, kokoontuvat yhteen ja kastavat fukseja.

Vaasassa vappu alkoi jo keskiviikkona 17. huhtikuuta teekkareiden vappulehden, Wapinan, julkaisulla. Muita Tutin tapahtumia ovat mm. Äänenawaus-laulutapahtuma, aamubrunssi kampusrannassa, vappusitsit ja iltamat sekä teekkarikaste.

– Tekniikan opiskelu voi välillä olla raskasta, joten lukuvuoden lopulla on mahtava päästä tuulettumaan. Teekkareiden vappuperinteet juontavat juurensa vuosikymmenien taakse. Vanhoista perinteistä on hyvä pitää kiinni, kun kyse on hauskanpidosta. Mielestäni vapun paras hetki on se, kun teekkarilakin saa painaa päähänsä vappuaattona, sanoo Vaasan yliopiston teekkariopiskelija ja Tutti ry:n puheenjohtaja Karri Leinonen.

Teekkarikasteessa fuksista teekkariksi

Teekkarien vappu päättyy Tutin teekkarikasteeseen 1. toukokuuta klo 10 Vaasan kaupungintalon suihkulähteellä. Fuksien kastaminen ja lakitus on yksi vapun kohokohdista. Kasteessa puhuvat Vaasan yliopiston tekniikan ja innovaatiojohtamisen yksikön dekaani Harry Linnarinne ja tekniikan alumni, diplomi-insinööri Olli Kakkuri. Kasteen jälkeen uusia teekkareita juhlitaan kuohuvalla.

– Ensimmäisestä opiskelijavapustaan selvinneet tekniikan alan opiskelijat kastetaan kylmään veteen, jonka jälkeen he saavat ikiomat teekkarilakkinsa. Vasta tämän myötä heitä saa kutsua teekkareiksi, Leinonen selvittää.

Vapun ajan viihdyttää myös Radio Wapina, teekkarien vappuradio, joka toimii netissä. Radiossa kuullaan kampuksen eri ainejärjestöjä ja muita yhteisöjä, alumneja sekä yllätyshaastatteluja.