Vaasan yliopiston tohtoriohjelmiin odotetaan jälleen paljon hakijoita

haku tohtoriohjelmiin alkaa
Syksyn haku Vaasan yliopiston tohtoriohjelmiin alkaa poikkeuksellisesti jo 15. syyskuuta. Tutkijakoulun uusi johtaja, tutkimuksen vararehtori Minna Martikainen odottaa jälleen erittäin runsaasti hakijoita. Keväällä ja vuosi sitten syksyllä hakijoiden määrä kasvoi voimakkaasti.

− Olemme iloisia, että yliopistoamme kohtaan on laajaa ja korkealaatuista mielenkiintoa. Opetus- ja kulttuuriministeriö lisäsi tohtorikiintiötämme 25 henkilöön tulevalle neljävuotiskaudelle, joten myös ministeriö uskoo tieteen tekemisemme laatuun, vararehtori Minna Martikainen sanoo.

Kevään haussa tohtoriohjelmiin oli ennätysmäärä, 150 hakijaa. Syksyllä 2019 hakijoita oli 110. Hakijoista enemmistö on ulkomaalaisia.

− Varmasti myös opintojen rahoitus kiinnostaa hakijoita. Nyt syksyllä laitamme toisenkin apurahan hakuun tohtorikoulutettaville. Nykyiset opiskelijat ovat jakaneet innokkaasti tietoa tohtoriohjelmista, ja se lisää myös kiinnostusta.

Vaasan yliopistossa on kolme tohtoriohjelmaa: Liiketoimintaosaamisen tohtoriohjelma, Teknillisten tieteiden tohtoriohjelma sekä Yhteiskuntatieteellinen tohtoriohjelma, joka sisältää hallintotieteiden pääaineet sekä viestintätieteet. Tohtoriohjelmista voi valmistua hallintotieteiden, kauppatieteiden, tekniikan tai filosofian tohtoriksi.

Martikainen kertoo, että tohtoriohjelmien sisältöjä ja rakenteita on uudistettu. Tavoitteena on liiketoimintaorientoitunut, monialainen ja kansainvälinen tutkijakoulutus. Tutkijakoulun suosioon vaikuttaa myös valmistuvien tohtoreiden hyvä työllistyminen.

− Viimeksi tehtyyn uraseurantakyselyyn vastanneista tohtoreistamme kaikki olivat töissä. Valtaosa heistä toimi johtotehtävissä tai opetuksen ja tutkimuksen parissa, Martikainen kertoo.

Haku Vaasan yliopiston tohtoriohjelmiin alkaa 15. syyskuuta Opintopolku-palvelussa. Hakuaika päättyy 15. lokakuuta klo 15.00. Tohtoriohjelmiin haetaan kaksi kertaa vuodessa.

Lisätietoja:

Vaasan yliopiston vararehtori Minna Martikainen