Vaasan yliopiston uudet opiskelijat valittu

Vaasan yliopiston uudet opiskelijat on valittu. Yliopistossa aloittaa ensi syksynä yhteensä lähes 900 uutta opiskelijaa.
Vaasan yliopistossa aloittaa ensi syksynä yhteensä lähes 900 uutta opiskelijaa.

Vaasan yliopistoon haki kevään kandidaattiohjelmien yhteishaussa yhteensä 5793 hakijaa, joista hyväksytyksi tuli 548. Hakemusmäärä kasvoi kokonaisuudessaan tänä keväänä yli 26 prosenttia ja nousi kaikissa kandidaattiohjelmissa. Kandidaattiohjelmien aloituspaikoista 70 prosenttia oli varattu ensikertalaisille hakijoille. Vaasan yliopistossa on tarjolla kandidaattiohjelmia kauppatieteissä, tekniikassa, hallintotieteissä ja viestintätieteissä.

Uusia opiskelijoita on valittu kevään aikana lisäksi suomenkielisiin ja kansainvälisiin maisteriohjelmiin ja tohtoriohjelmiin aikaisemman korkeakoulututkinnon perusteella.

Vaasan yliopisto on kehittänyt voimakkaasti uusia väyliä tutkinto-opiskelijaksi. Kaikkiin akateemisiin yksikköihin voi hakea tutkinto-opiskelijaksi ilman valintakoetta avoimen yliopiston väylän kautta. Avoimen väylän kautta hakeneita valittiin tänä vuonna yhteensä 30. Vaasan yliopisto kehittää edelleen vaihtoehtoisia väyliä yliopistoon.

– Tavoitteenamme on rakentaa moninaisia väyliä, joilla hakija voi osoittaa korkeakoulukelpoisuuttaan ja edetä tutkinto-opiskelijaksi, tiivistää akateemisten palveluiden johtaja Heli Häyrynen.

Valintakokeissa ilman opiskelupaikkaa jääneille tarjotaan uusia polkuja yliopistoon. Kauppatieteissä ja tekniikassa alkavat syksyllä uudenlaiset väylät hakeutua tutkinto-opiskelijaksi avoimen yliopiston opintojen perusteella.

Kaikki yhteishaussa hakeneet saavat tiedon valinnan tuloksesta sähköpostitse sekä Oma Opintopolku -palvelusta. Nyt opiskelupaikan saaneiden on ilmoitettava 8.7. mennessä, ottavatko he paikan vastaan.

Uusien opiskelijoiden orientaatiopäivät järjestetään elo-syyskuussa. Lukuvuoden 2019–2020 avajaiset pidetään maanantaina 2. syyskuuta. Vaasalaisten korkeakoulujen, opiskelija- ja ylioppilaskuntien sekä kaupungin yhteistä Vaasa Campus Festivalia vietetään keskiviikkona 4. syyskuuta.

Lisätietoja:
Akateemisten palveluiden johtaja Heli Häyrynen, p. 029 449 8501, heli.hayrynen(at)uwasa.fi
Palveluvastaava Helena Höglund, Hakijapalvelut, p. 029 449 8152, helena.hoglund(at)uwasa.fi
Asiantuntija Miia-Leena Mikkilä, Hakijapalvelut, p. 029 449 8162, miia-leena.mikkila(at)uwasa.fi