Vaasan yliopistoon ennätysmäärä tohtoriopintoihin haluavia

Keväällä 2018 Vaasan yliopistoon tohtoriopintoja suorittamaan haki ennätykselliset 89 hakijaa. Nousua viime vuoden keväästä oli yli 80 prosenttia. Eniten hakemuksia tuli liiketoimintaosaamisen tohtoriohjelmaan, jonne haki 57 tulevaa tohtoria. Hakijoista 60 prosenttia oli ulkomailta.
Kiinnostusta tohtoriopintoihin lisää Vaasan yliopistosta valmistuvien tohtoreiden hyvä työllistyminen sekä myös se, että Vaasan yliopisto on kertonut panostavansa lähivuosina voimakkaasti tutkimukseen.

Elokuussa alkaviin opintoihin valittiin hakijoista 27, joista 14 on kansainvälistä jatko-opiskelijaa.

­– Uskon, että meiltä valmistuvien tohtoreiden hyvä työllistyminen lisää tohtoriopintojemme kiinnostavuutta. Tuoreen uraseurantakyselyn mukaan kaikki kyselyyn vastanneet tohtorit olivat töissä, valtaosa heistä toimi johto- ja esimiestehtävissä tai opetuksen ja tutkimuksen parissa. Lisäksi kaikki vastaajat olivat tyytyväisiä tohtorintutkintoonsa oman työuransa kannalta, sanoo Vaasan yliopiston tutkijakoulun johtaja, vararehtori Annukka Jokipii.

Jokipiin mukaan kiinnostusta lisännee myös se, että Vaasan yliopisto on kertonut panostavansa lähivuosina voimakkaasti tutkimukseen.

­– Tarjoamme aloittaville väitöstutkijoille opintoja turvaavia rahoitusmahdollisuuksia, kuten useita rahoitettuja tohtorikoulutettavien paikkoja. Lisäksi sähköinen opintopolkujärjestelmä on helpottanut tohtorinopintoihin hakemista, kertoo Jokipii.

Vaasan yliopiston Tutkijakoulussa toimii kolme tohtoriohjelmaa, jotka ovat liiketoimintaosaamisen, teknillisten tieteiden ja yhteiskuntatieteellinen tohtoriohjelma. Tohtorin tutkinto suoritetaan neljässä vuodessa ja se huipentuu väitöskirjan tarkastustilaisuuteen, jossa jatko-opiskelija puolustaa omaa tutkimustaan vastaväittäjälle.

Tutustu tästä Vaasan yliopiston jatko-opiskelijoihin ja heidän tutkimusaiheisiinsa: https://bit.ly/2M7ADc4

Lisätiedot:

Tutkijakoulun johtaja, vararehtori Annukka Jokipii, puh. 029 449 8482, sähköposti: annukka.jokipii(at)uwasa.fi

Tutkimuksen palveluiden päällikkö Virpi Juppo, puh. 029 449 8111, sähköposti: virpi.juppo(at)uwasa.fi