Verotuksen ennakoitavuus kiinnosti

Vaasan yliopiston talousoikeudellisen informaation tutkimusryhmän järjestämään ”Vaasan VERO ei vapise” -seminaariin saapui yli 150 veroalan asiantuntijaa. Järjestyksessään kolmannen seminaarin aiheena oli ”Ennakoitavuus verotuksessa”. Teema on keskeisesti esillä Sipilän hallituksen veropoliittisissa linjauksissa sekä jokapäiväisessä verotusta koskevassa päätöksenteossa.
OP Ryhmän auditorio uudessa Vallilan korttelissa tarjosi seminaarille erinomaiset puitteet. Kuva: Annaleena Rajala
Valmistelevia keskusteluja käytiin odottavissa tunnelmissa.Kuva: Annaleena Rajala
Valtiovarainministeriön ylijohtaja Terhi Järvikare avauspuheenvuorossaan. Kuva: A. Rajala
Ministeri Raimo Sailaksen analyyttinen esitys taustoitti päivän teemaa ja esityksiä. Kuva: Annaleena Rajala
Lähikuvassa Raimo Sailas, jonka meriiteistä paljastettiin esittelyssä tehtäväshakin maailmanmestaruus. Kuva: A. Rajala
OTT Pauli K Mattila kokosi esityksessään monipuolisesti ennakoitavuuteen liittyviä näkökohtia ja ratkaisuja ongelmiin. Kuva: Annaleena Rajala
Seminaarin puheenjohtajana toimi vero-oikeuden ma. professori Juha Lindgren Vaasan yliopistosta. Kuva: Annaleena Rajala

Valtiovarainministeriön ylijohtaja Terhi Järvikare lähestyi ennakoitavuutta avauspuheenvuorossaan valmistelun ja lainsäätämisen näkökulmasta.  Useiden asiantuntijapuheenvuorojen jälkeen tilaisuus huipentui ministeri Raimo Sailaksen historiallisesti taustoittavaan päätöspuheenvuoroon ”Verotus talous- ja budjettipolitiikan osana”.

Seminaarin luennoitsijat lukeutuivat kauttaaltaan vero-oikeuden kansalliseen kärkikaartiin. Heidän esityksissään verotuksen ennakoitavuus nousi tarkastelun kohteeksi siihen vaikuttavien kansainvälisten ja muiden tekijöiden - kuten perustuslain tulkinnan, muun lainsäädännön muutosten, ennakkoratkaisujen sekä Verohallinnon ohjaustoiminnan - näkökulmasta.

OTT Pauli K. Mattila, joka on toiminut pitkän uransa aikana myös Vaasan yliopiston vero-oikeuden apulaisprofessorina vuosina 1979–1984, kokosi päivän teemoja esityksessään ”Ennakoitavuus yrityksen ja sen omistajan verotuksessa”.

Päivän ohjelmaan, luennoitsijoihin ja heidän esityksiinsä voit tutustua tarkemmin osoitteessa täällä.

Vaasan yliopisto järjesti seminaarin yhdessä kumppanien kanssa. Tilaisuuden puheenjohtajana toimi vero-oikeuden ma. professori Juha Lindgren Vaasan yliopistosta.