Video taiteilija Nandor Mikolasta

Image
Vaasalainen varatuomari ja taiteen keräilijä Pekka Lind on lahjoittanut Vaasan yliopistolle yli 80 Suomen taidehistoriaan sijoittuvaa teosta mittavista kokoelmistaan. Lahjoituksen joukossa on 12 Nandor Mikolan eri vuosikymmeninä syntynyttä akvarellia. Teokset on sijoitettu Tervahovin uudistettuihin opiskelijatiloihin.

Teosten merkityksen avaamiseksi on valmistunut taiteilijasta kertova video, jota on mahdollista katsoa yliopiston YouTube -kanavalla.

Unkarissa syntynyt ja opiskellut taiteilija  Nandor Mikola (1911-2006) saapui Helsinkiin vuonna 1936 työn perässä.  Hän asettui perheineen ensin Ilmajoelle ja sitten Vaasaan.  Mikola oli taitava akvarellisti. Hän maalasi enimmäkseen Pohjanmaan luontoa, merta, metsää, niittyjä ja kukkia.  Hän kävi säännöllisesti myös ulkomailla hakemassa inspiraatiota. Suomen kansalaisuuden 1940 -luvun lopulla saanut Mikola sai professorin arvonimen vuonna 1979.

Videolla haastatellaan taidekeräilijä Pekka Lindiä, joka tunsi Mikolan erittäin hyvin. Taiteilija Mikola esiintyy itsekin videolla vaasalaisen taiteilijakollega Fritz Jakobssonin kuvaamana.

Nandor Mikolan luomistyön tavoitteena oli tuoda esiin luonnon elintärkeää merkitystä ihmisen hyvinvoinnille. Tästä syystä Mikolan taide sopii Vaasan yliopiston merenranta-kampukselle erittäin hyvin. Taide ja kulttuuri lisäävät opiskelijoiden ja henkilökunnan viihtyvyyttä.

Videon on käsikirjoittanut työelämäprofessori Elina Melgin yhdessä Jukka Mantereen kanssa, joka on myös kuvannut ja miksannut videon Vaasan yliopistosäätiön tuella. Videossa on englanninkielinen tekstitys.