Yliopistojen ura- ja työelämäpalvelut sekä alumniväki kokoontuivat Vaasaan

Suomen yliopistojen ura- ja työelämäpalvelut sekä alumniväki kokoontuivat yliopistollamme 15.-16.8. valtakunnallisille Elopäiville. Päiviin osallistui noin 60 henkilöä. Osallistujien mukaan päivien parasta antia oli kokemusten jakaminen ja verkostoituminen sekä uusien oivalluksien saaminen luentojen ja keskusteluiden lomassa.
Elopäivät tarjosivat oivalluksia, rentoa yhdessäoloa ja kokemuksien jakamista yliopistojen ura- ja työelämäpalveluiden sekä sekä alumnitoiminnan väelle.
Vaasan yliopiston InnoLabin johtaja puhui henkilöbrändäyksestä ja verkostoitumisesta.

Päivien aloituksessa kuultiin Vaasan yliopiston Innolabin johtajan Mari K. Niemen alustus henkilöbrändäyksestä ja verkostoitumisesta.

Hän muistutti, että henkilöbrändi on jo meillä kaikilla, vaikka emme sitä tietoisesti rakentaisikaan. Henkilöbrändi on yksinkertaisuudessaan sitä, mitä sinusta sanotaan, kun et ole itse huoneessa, mitä sinusta ajatellaan ja mikä tulee mieleen, kun itse ajattelet. Niemi kannusti osallistujia kertomaan avoimesti omasta osaamisesta, sen saa tehdä näkyväksi.

– Osaaja, joka muistetaan, on se, joka saa työtarjouksia, pyydetään puhumaan ja jota kosiskellaan eri verkostoihin. Osaaja, joka muistetaan, on myös etu omalle työnantajalle. Kannattaa kuitenkin muistaa, että olemme ihmisiä ja myös tietyt säröt saavat näkyä henkilöbrändeissämme.

Åbo Akademin Experience Labin Joachim Majors kertoi digitaalisen sisällön ensivaikutelmista. Jatkumona Niemen esitykseen Majors muistutti myös siitä, että tänä päivänä ensivaikutelmamme henkilöstä ja tuotteista monesti muodostuu googlettamalla. Ensivaikutelma webbisivusta muodostuu viidessä sekunnissa ja mieleen jäävä osuus on 94 prosenttisesti muotoiluun liittyvää.

Vaasan yliopiston tutkijatohtori Susanna Kultalahti on tutkinut Y-sukupolvea työelämässä. Hän herätti paljon keskustelua mukaansatempaavalla esityksellään. Y-sukupolvi (syntynyt vuosina 1979–1995) edustaa noin 45 prosenttia koko Suomen työvoimasta. Kuvaavaa on, että Y-sukupolvi ei pelkää muutosta, vaan enemmänkin sitä, että mitään muutosta ei tapahdu. Y-sukupolvelle esimies onkin enemmän personal trainer, hän on valmentaja ennemmin kun auktoriteetti. Hyvä esimies sitoutuu alaisensa kehitykseen ja oppimiseen.

Ensimmäinen päivä päätettiin työpajoissa, jossa käsiteltiin uraohjausta ja alumnitoimintaa. Ilta vietettiin yhdessä rennoissa merkeissä, ja perjantaina päivien aiheina on vielä mentorointia ja innostamista business labeissa.