Yliopistolle miljoonalahjoitus

Varainhankintakampanja sai hienon startin. Evald ja Hilda Nissin Säätiö lahjoittaa Vaasan yliopistolle miljoona euroa.
Kuvassa vasemmalta: Vaasan yliopiston hallituksen puheenjohtaja Johnny Åkerholm, Evald ja Hilda Nissin Säätiön hallituksen puheenjohtaja Juhani Lassila ja yliopiston rehtori Matti Jakobsson.

– Kuluva vuosi on säätiömme 50. toimintavuosi. Juhlallisuuksien sijaan päätimme huomioida merkkivuotemme mieluummin tekemällä investoinnin tulevaisuuteen, ja Vaasan yliopisto oli luonteva kohde, kertoo säätiön hallituksen puheenjohtaja Juhani Lassila.

– Liiketoimintaan suuntautunut Vaasan yliopisto on toiminut jo liki 50 vuotta alueen koulutustason kehittäjänä ja kansainvälisenä edelläkävijänä.

Evald ja Hilda Nissin Säätiö on tukenut Vaasan yliopiston toimintaa aina yliopiston perustamisesta alkaen. Säätiö jakaa vuosittain apurahoja kaupallisten opintojen, tutkimuksen ja liikesivistyksen edistämiseen Vaasan seudulla sekä Tiedekirjasto Tritonialle, jonka auditorio on nimetty säätiön mukaan.

Yliopistojen uusi varainhankintakampanja alkoi marraskuussa ja kestää vuoteen 2017 saakka. Vaasan yliopiston rehtori Matti Jakobsson sanoo lahjoituksen olevan avaus, jonka turvin hän voi hyvillä mielin jättää yliopiston seuraajalleen.

– Varainhankinnan onnistuminen vuosina 2014–2017 varmistaa Vaasan yliopiston menestyksen ja alueellisen hyvinvoinnin tulevinakin vuosina, kiittää Jakobsson.

Edellinen varainhankintakampanja vuosina 2010–2011 onnistui Vaasan yliopistossa erinomaisesti. Vaasan yliopisto on halunnut käyttää pääoman tuottoa vuosittain suoraan tutkimuksen ja opetuksen hyväksi.  Pääoman tuotolla on vuosina 2012–2015 tuettu Vaasan yliopiston vahvuusalueita liiketoimintaosaamisen opintoja ja kansainvälistymistä. Myös yliopiston strategisia, tiedekuntarajat ylittäviä painoaloja (johtaminen, energia, rahoitus ja monikielisyys) on kehitetty.

Valtio tukee yliopistojen varainkeruuta myöntämällä kolminkertaisen vastinrahan yliopiston keräämää yksityistä pääomaa vastaan. Vaasan yliopiston varainkeruu on käynnistynyt marraskuussa 2014 ja päättyy 30.6.2017.

Yliopistojen varainhankintakampanja

• Varainhankintakampanja valtakunnallisesti käynnissä 11/2014–6/2017
  • Yritykset, yhteisöt ja yksityishenkilöt voivat osallistua
  • Valtio maksaa kolminkertaisen vastinrahan kerätylle summalle