Yliopiston ja MIT:n käyttäjäinnovaatiokurssi: Ratkaisuja diabeteksen hoidosta ...

Huippuyliopisto MIT:n tuella järjestetyllä käyttäjäinnovaatioiden kurssilla luotuja ratkaisuja esiteltiin keskiviikkona 14. joulukuuta Vaasan yliopistossa. Tänä syksynä ensimmäistä kertaa järjestetty kurssi aloitettiin MIT:n kuuluisan professorin Eric von Hippelin videoluennolla. Kurssilla opiskelijat pääsivät myös itse luomaan uusia innovaatioita. Kurssi huipentui keskiviikon tilaisuuteen, jossa opiskelijoiden töistä palkittiin kolme parasta.

Innovatiivisimman työn tittelin sai keksintö, jonka avulla voi helpommin seurata veren sokeripitoisuutta. Se auttaa muun muassa diabetestä sairastavan hoitotoimenpiteissä. Printattava elektroninen tarra pysyy ihossa kiinni paremmin kuin tällä hetkellä yleisesti käytössä oleva mittauslaite. Lisäksi mitattu tieto yhdistyy mobiilisovellukseen, josta voi seurata oman verensokerin tasoja. Sovellus myös arvioi mittaamisen tarvetta.

Innovaation luonut opiskelijaryhmä oli rakentanut keksinnöstään prototyypin, ja seuraavaksi opiskelijat suuntaavat katseet tuotteen tulevaisuuteen.

− Tavoitteena on lähteä kaupallistamaan innovaatiotamme, mutta jatkokehitykseen tarvitsemme ehdottomasti lisää teknistä osaamista, sanoo Anza Ghaffar, yksi tuotteen luoneista opiskelijoista.

Paikalla tilaisuudessa oli myös West Cost Startup, Vaasan yliopiston ja Vaasan ammattikorkeakoulu VAMKin yhteinen kasvuyrittäjyyshautomo, joka auttaa opiskelijoita juuri innovaatioiden kaupallistamisessa.

Parhaat ideat syntyvät yhdessä

Kaikista toteuttamiskelpoisimmaksi suunnitelmaksi valittiin Kidifit, joka on uudenlainen vastuullinen lastenvaatepalvelu.  Sen tavoitteena on helpottaa lastenvaatteiden hankkimista yksinkertaisella vaatevuokrausidealla.

Eniten yleisön ääniä sai Planting offline – harvesting online -keksintö. Se tarjoaa mahdollisuuden nauttia puhtaasta ja varta vasten kasvatetusta sadosta ilman, että sen hoitamiseen tarvitsee itse osallistua. Ohjelmiston avulla voi valita kylvettävät siemenet, jotka asiakkaan puolesta kasvatetaan. Sadon kehittymistä voi seurata sovelluksen kautta, kunnes sato on valmis nautittavaksi.

Innovaatioiden lisäksi kurssi toi myös eri tiedekuntien opiskelijat yhteen. Jokaisessa ryhmässä oli opiskelijoita yli tiedekuntarajojen ja työskentelykielikin oli pääsääntöisesti englanti. Kurssi oli suunnattu kaikille yliopiston opiskelijoille.

− Parhaimmat tulokset ovat juuri niitä, jotka syntyvät tiedekuntien yhteistyöstä, korostaa Minna-Maarit Jaskari, yksi kurssin vastuuopettajista.

Teksti ja kuvat: Elina Ruokari