Yritysten muuttuva verotus kiinnosti ennätysyleisöä

Vaasan VERO ei vapise -seminaari järjestettiin viime viikolla neljännen kerran. Seminaarin teemana oli tänä vuonna ”Yritysten muuttuva verotus”. Lähes 200 alan asiantuntijaa ilmoittautui seuraamaan ajankohtaisia esityksiä OP:n pääkonttorin auditorioon Helsingin Vallilaan.
Vaasan vero ei vapise -seminaari keräsi salin täyteen. Puhumassa väitöstutkija Siru Lönnblad Vaasan yliopistosta. Kuva: Annaleena Rajala
Tampereen yliopiston professori Seppo Penttilän aiheena oli elinkeinoverolaki. Kuva: Annaleena Rajala
Oikeusneuvos Vesa-Pekka Nuotio Korkeimmasta hallinto-oikeudesta puhui yritysten verotuksen ongelmista ja uusista ilmiöistä oikeuskäytännössä. Kuva: Annaleena Rajala
Erityisasiantuntija Anu Rajamäki valtiovarainministeriö kertoi EU:n veronkiertodirektiivin implementoinnista. Kuva: Annaleena Rajala.
Vaasan yliopistossa väitöskirjaa tekevän Visa Kananojan aiheena oli maastapoistumisverotus. Kuva: Annaleena Rajala.
Vaasan yliopiston vero-oikeuden professori Juha Lindgren ja jatko-opiskelija Siru Lönnblad. Kuva: Annaleena Rajala
Finanssineuvos Jari Salokoski Valtiovarainministeriöstä kertoi EU:n ajankohtaisista veroasioista. Kuva: Annaleena Rajala.
Apulaisprofessori Tomi Viitala Aalto-yliopistosta kertoi USA:n verouudistuksesta ja sen vaikutuksista Suomeen. Kuva: Annaleena Rajala.
Johtava veroasiantuntija Lauri Savander esitti kommenttipuheenvuoron. Kuva: Annaleena Rajala.
Päivän viimeisenä kommentoi veroasiantuntija Timo Ohvo (oik.) Nokialta. Vieressä vasemmalla professori Juha Lindgren Vaasan yliopistosta. Kuva: Annaleena Rajala.

Luennoitsijoina toimivat Vaasan yliopiston edustajien lisäksi alan huippuosaajat niin valtiovarainministeriöstä, korkeimmasta hallinto-oikeudesta, Verohallinnosta kuin Tampereen ja Aalto-yliopistosta sekä Nokiasta. Esimerkiksi Tampereen yliopiston professori Seppo Penttilä pohti elinkeinoverolain taustaa, tulkintaa ja tulevaisuutta. Vaasan yliopiston tohtorikoulutettavien Visa Kananojan ja Siru Lönnbladin esitykset väitöskirjatutkimustensa teemoista osuivat niin ikään seminaarin aihepiirin ytimeen.

Siru Lönnbladin esityksen otsikkona oli ”GAAR – millaisella säännöksellä veron kiertäminen tulee estää jatkossa?”. Lönnbladin esityksessä pohdittiin EU:n veronkiertodirektiivin kuudennen artiklan sisältämää yleistä veronkiertolauseketta eli GAARia, sen tulkintaa ja soveltamisedellytyksiä. Pitääkö Suomessa muuttaa lakia direktiivin vuoksi, vai riittävätkö ehkä verotusmenettelylain 28 § ja sen tulkinta veronkiertodirektiivin tavoitteen saavuttamiseen?

Visa Kananojan aiheena oli ”Exit tax – nyt muutetaan maastapoistumisverotusta”.  Nykyiset yritysten maastapoistumista koskevat verosäännökset eivät Kananojan mukaan ole Suomessa ajan tasalla. EU-tuomioistuimen ratkaisukäytännön vastaiset säännökset johtavat verottamatta jättämiseen. Hänen mukaansa EU:n veronkiertodirektiivin implementointi eli kansallinen täytäntöönpano tulee korjaamaan tilanteen.

Seminaarista vastasivat Laskentatoimen ja rahoituksen yksikön talousoikeuden oppiaine sekä Talousoikeudellisen informaation tutkimusryhmä yhdessä kumppanien kanssa. Vero-oikeuden professorin (ma.) Juha Lindgrenin mukaan tilaisuudesta kerätty palaute on pääosin kiittävää ja rohkaisee suunnittelemaan seminaaria myös ensi vuodelle.

Lisätiedot:

Professori Juha Lindgren, Vaasan yliopisto, puh. 029 449 8686, juha.lindgren(at)uwasa.fi