Kottikärryllä kauppakorkeaan - valokuvia yliopiston 50-vuotistaipaleesta esillä Vaasan ...

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 50 vuotta siitä, kun ensimmäiset opiskelijat aloittivat opinnot silloisessa Vaasan kauppakorkeakoulussa. Yliopiston juhlavuoden kunniaksi Vaasan pääkirjaston ensimmäisessä kerroksessa on parhaillaan esillä valokuvia 50-vuotistaipaleen varrelta.
Vaasan yliopiston juhlavuoden valokuvanäyttelyssä esitellään niin yliopiston arkea kuin merkkipaalujakin vuosien varrelta.

– Valitsimme valokuvat yliopiston 50-vuotisjuhlakirjan perusteella. Kirja ”Yhteinen tahto – Vaasan yliopisto 50 vuotta” kertoo juhlavuottaan viettävän yliopiston tarinan ja sitä voi tilata Vaasan yliopiston nettisivulta, kertoo Vaasan yliopiston juhlavuoden koordinaattori Nina Jokiaho.

Jokiahon mukaan sekä kirja että näyttely kertovat niin yliopiston arjesta kuin tärkeistä hetkistäkin.  Kuvista käy esimerkiksi ilmi, millä erikoisella ”kulkuvälineellä” ensimmäinen rehtori Tryggve Saxén kuljetti silloisen vararehtori Mauri Palomäen työpaikalleen Vaasan kauppakorkeakoulun ensimmäisenä päivänä.

– Valokuvia on esimerkiksi tietyistä merkkipaaluista kuten yliopiston uuden päärakennuksen peruskiven muuraus Palosaarella ja tiedekirjasto Tritonian rakentaminen. Muutamia kuvia on myös siitä, millainen Palosaaren kampus oli ennen yliopiston muuttoa sinne 90-luvulla. Näyttelyyn kuuluu myös graafinen esitys, josta käy ilmi, miten yliopisto on kehittynyt kauppakorkeakoulusta korkeakouluksi ja sitten yliopistoksi ja miten opiskelijamäärä on vuosien varrella kasvanut 149 opiskelijasta tämän päivän 5000 opiskelijaan, Jokiaho sanoo.

Nina kirjasto 1.jpg

Kuva: Vaasan yliopiston juhlavuoden koordinaattori Niina Jokiaho kertoo juhlavuoden valokuvanäyttelyn saaneen innoituksensa Vaasan yliopiston 50-vuotisjuhlajulkaisusta.

”Samat keskittyneet ilmeet”

Vaasan pääkirjastossa näyttelyn ääreen on pysähtynyt äiti tyttärensä kanssa. He katselevat kuvaa Vaasan kauppakorkeakoulun entisestä päärakennuksesta Raastuvankadulla, jossa nykyään toimii Vaasa-opisto.

– On kiva nähdä, mitä tutuissa rakennuksissa on ollut ennen, sanoo Ninaksi esittäytyvä äiti.

Hän siirtyy Lotta-tyttärensä kanssa hieman eteenpäin. Valokuvassa Mauri Palomäki vetää piirtoheitinkalvoa alas talousmaantieteen luennolla syyskuussa 1968.

– Ei opiskelu näytä olleen niin erilaista ennen kuin nykyään. Vaikka teknologia on muuttunut, opiskelijoilla on samat keskittyneet ilmeet.

Näyttely avoinna 27.9. asti

• Vaasan yliopiston valokuvia on esillä Vaasan kirjastossa syyskuussa. Vielä ehtii siis tutustumaan!
  • Vaasan yliopiston 50-vuotisjuhlajulkaisun voit ladata täältä tai tilata itsellesi osoitteesta: www.uwasa.fi/shop.

HBL_skottkarra-copy kottikärry palomäki.jpg

Kuva: Vaasan kauppakorkeakoulun ensimmäinen päivä. Rehtori Tryggve Saxén työntää, vararehtori Mauri Palomäki kyydissä. Vasabladet 3.8.1968.