04.06.2024

Kaksi maata, kaksi yliopistoa, yksi väitöskirja

Tiina Ramsila
Davide Sandretto on johtamisen ja taloustieteen tohtoriopiskelija Torinon yliopistossa Italiassa. Tapaamme Daviden Vaasan yliopiston kampuksella, jonne hän on saapunut cotutelle-sopimuksen eli yhteisohjauksen ansiosta. Hän on allekirjoittanut sopimuksen väitöskirjansa tekemisestä tasavertaisesti kahdessa yliopistossa kahdessa eri maassa – Italiassa ja Suomessa – neljän ohjaajan yhteisohjauksessa. Cotutelle-sopimuksen tavoitteena on, että jatko-opiskelija saa tohtorin tutkinnon molemmista yliopistoista, mutta kirjoittaa vain yhden väitöskirjan.

Davide suoritti pankki- ja rahoitusalan kandidaatin tutkinnon Torinon yliopistossa vuonna 2020 ja valmistui saman alan maisteriksi vuonna 2022.

– Olen aina suhtautunut intohimoisesti rahoitusalaan, ja uteliaisuuteni ja haluni oppia lisää saivat minut hakemaan Torinon yliopiston tohtoriohjelmaan marraskuussa 2022.

Daviden tulevaisuuden uratavoitteena on jatkaa yliopistomaailmassa ja työskennellä jonain päivänä rahoituksen professorina.

– Uskon, että tohtoriohjelma tarjoaa arvokkaita työkaluja kriittisen ajattelun ja tietämyksen laajentamiseen. Se opettaa päättelemään ja tekemään oikeita johtopäätöksiä, jotka ovat välttämättömiä taitoja arjessa selviytymisessä. Lisäksi jos olet kiinnostunut jostain tietystä aiheesta, tohtorikoulutus on paras tapa perehtyä siihen ja tulla asiantuntijaksi.

Vaasan yliopistoon erinomaisen apulaisprofessorin ansiosta

Davide allekirjoitti cotutelle-sopimuksen, koska hän oli todella kiinnostunut hankkimaan kokemusta ulkomailla.

– Cotutelle-sopimus tarjoaa myös mahdollisuuden laajentaa uranäkymiä, tavata uusia ihmisiä ja vaihtaa ajatuksia.

Mutta mikä toi Daviden juuri Vaasan yliopistoon? Davidella on selkeä vastaus, joka osoittaa, että Vaasa oli tarkkaan harkittu valinta.

– Alun perin valitsin Vaasan yliopiston nykyisen ohjaajani, apulaisprofessori Klaus Grobysin vuoksi. Otin häneen yhteyttä Torinon tohtoriopintojeni ensimmäisen vuoden kesällä 2023 törmättyäni hänen YouTube-kanavallaan olevaan kurssiin. Huomasin, että hän suhtautuu hyvin intohimoisesti rahoitukseen ja on erinomainen työssään. Lisäksi hänen tutkimuksensa oli hyvin linjassa kiinnostuksen kohteitteni kanssa.

"Uskon, että tohtoriohjelma tarjoaa arvokkaita työkaluja kriittisen ajattelun ja tietämyksen laajentamiseen."
Davide Sandretto

Daviden väitöskirjan aiheena on empiirinen omaisuuden hinnoittelu ja erityisesti riskitekijät, jotka vaikuttavat varojen tuottoon.

– Valitsin aiheen tehtyäni pro gradu -tutkielmani, jonka aikana tutkin laajasti kirjallisuutta aiheesta ja löysin lukuisia tutkimuskysymyksiä vailla vastauksia. Aiheen monimutkaisuudesta huolimatta sitä käsittelevien artikkeleiden innokas lukeminen on herättänyt minussa suuren kiinnostuksen sitä kohtaan.

Davide lähetti apulaisprofessori Grobysille sähköpostin, jossa hän kertoi olevansa kiinnostunut viettämään aikaa Suomessa ja ehdotti tämän tyyppistä sopimusta.

– Hän suostui heti ja alkoi kerätä tietoja idean toteutettavuudesta. Hän oli poikkeuksellisen valmis ja halukas auttamaan minua. Hallintohenkilöstön ja ohjaajieni tuella pääsimme lopulta sopimukseen.

– Tohtoriohjelmaan ilmoittautuessani huomasin kuitenkin Vaasan yliopiston tohtorikoulutuksen kurssien korkean laadun sekä laskentatoimen ja rahoituksen akateemisen yksikön professorien erinomaisen maineen. Olen onnekas, että minulla on mahdollisuus opiskella tässä yliopistossa.

Apulaisprofessori Klaus Grobys uskoo vahvasti, että cotutelle-sopimukset ovat myös arvokkaita mahdollisuuksia yliopistolle.

– Mielestäni tämä on tärkeä askel Vaasan yliopiston kansainvälistymisprosessissa ja vahvistaa sen asemaa kansainvälisesti vaikuttavana tutkimusyliopistona.

"Olen onnekas, että minulla on mahdollisuus opiskella Vaasan yliopistossa."
Davide Sandretto

Yllättävän lämpimät ja vieraanvaraiset ihmiset sekä elämän pisin talvi

Davide opiskelee molemmissa yliopistoissa – Torinon yliopistossa ja Vaasan yliopistossa – ja tekee yhteistä väitöskirjaa, jonka avulla hän saa tutkinnon molemmista yliopistoista. Hän käy kursseja molemmissa yliopistoissa yhteisen opintosuunnitelman mukaisesti ja tekee väitöstutkimusta neljän ohjaajansa kanssa Vaasassa ja Torinossa.

– Tämä tarjoaa loistavan mahdollisuuden vaihtaa ajatuksia ja mielipiteitä eri tutkimusryhmien välillä ja oppia lisää.

Davide on kotoisin Pont Canavesesta, pienestä kaupungista Luoteis-Italiasta lähellä Torinoa. Hän saapui Vaasaan tämän vuoden helmikuussa, menee kotiin kesäksi ja palaa Vaasaan taas ensi vuonna.

– Viihdyn todella hyvin täällä Vaasassa. Kaupunki on eloisa mutta silti rauhallinen, ja tekemistä riittää. Lisäksi kollegani sekä laskentatoimen ja rahoituksen akateemisen yksikön opetushenkilökunta ovat alusta asti olleet uskomattoman kannustavia ja ottaneet minut aktiivisesti mukaan yliopiston toimintaan ja tapahtumiin.

– Kontrastina hyytävän kylmään säähän ihmiset ovat olleet odottamattoman lämpimiä ja vieraanvaraisia. Säästä puheen ollen, olen nyt selviytynyt elämäni pisimmästä talvesta! Siinäkin on kuitenkin hopeareunus: mikään ei voita rentoutumista saunassa päivän päätteeksi.

Palataksemme yliopistoihin, yksi merkittävistä eroista, joita Davide on havainnut Vaasassa verrattuna kotiyliopistoonsa, on professorien avoimemmat ja epämuodollisemmat välit opiskelijoihin.

– Uskon, että se on lisäetu, joka parantaa opiskelukokemusta.