50-vuotias Vaasan yliopisto palkitsi tutkimuksesta ja opetuksesta

Tänä vuonna 50 vuottaan juhliva Vaasan yliopisto palkitsi tutkimuksesta ja opetuksesta vuosipäivän juhlassaan perjantaina 26. tammikuuta.

Vuoden tutkimusteko -palkinnon vuodelta 2017 sai tutkijatohtori Anupam Dutta laskentatoimen ja rahoituksen yksiköstä ja Vuoden opetusteko -palkinnon tietojärjestelmätieteen professori Tero Vartiainen tekniikan ja innovaatiojohtamisen yksiköstä.
Tero Vartiainen ja Anupam Dutta palkittiin Vuoden tutkimusteko- ja Vuoden opetusteko-palkinnoilla. Kuvaaja: Satu Aaltonen.
Vaasan yliopiston ylioppilaskunta jakoi vuosijuhlassa Hyvä opettaja -palkinnon tohtorikoulutettava Antti Mäenpäälle johtamisen yksiköstäja Best International Teacher -palkinnon tutkijatohtori Emmanuel Ndzibahille tekniikan ja innovaatiojohtamisen yksiköstä.

Energiaan liittyvää rahoitustutkimusta

Vuoden tutkimusteko -palkinnon saanut tutkijatohtori Anupam Dutta palkittiin korkealuokkaisista tieteellisistä artikkeleistaan. Dutta on julkaissut viime vuoden aikana yhteensä neljä artikkelia Julkaisufoorumin (Jufo) laatuluokituksen korkeimpien tasojen 2 ja 3 tieteellisissä lehdissä. Dutan artikkelit ovat käsitelleet esimerkiksi raakaöljyn hintaepävarmuuden vaikutuksia pääomamarkkinoilla ja päästömarkkinoiden volatiliteetin mallinnusta ja ennustamista.

– Olen työskennellyt erittäin ahkerasti saadakseni tutkimusartikkelini julkaistua hyvämaineisissa tieteellisissä lehdissä. On kunnia saada yliopistolta tunnustus uutterasta työstäni. Julkaiseminen huipputason tieteellisissä julkaisuissa on aina hyvin vaikeaa. Pitää keskittyä tutkimuksessa ja löytää uudet tutkimustarpeet. Pyrin aina perehtymään alan uusimpiin artikkeleihin. Saan niistä uusia tutkimusideoita. Tämä on ollut viimeaikaisen menestykseni salaisuus, kertoo Dutta.

Dutta väitteli tohtoriksi Vaasan yliopistossa vuonna 2015 tilastotieteen alalta. Hän on kotoisin Bangladeshista.

Uusi muuntokoulutusohjelma ICT-alalle

Professori Tero Vartiainen sai palkinnon vuoden 2017 opetusteosta. Hänet palkittiin ansioistaan tietojärjestelmätieteen opetuksen kehittämisessä rajat ylittävässä koulutusyhteistyössä. Vartiainen on innovoinut yhdessä lehtori Ari Sivulan kanssa Vaasan yliopistoon uuden ICT-alan muuntokoulutusohjelman, jolle opetus- ja kulttuuriministeriö myönsi merkittävän rahoituksen. Kauppatieteiden maisterin tutkintoon tähtäävässä Digitaalisen liiketoiminnan kehittämisen koulutusohjelmassa yhdistyy tietojärjestelmätieteen ja tuotantotalouden opintoja.

– Uuteen koulutusohjelmaan voidaan hakea opiskelijaksi ympäri Suomen ja koulutus tapahtuu etäopetuksena. Väli-Suomen ICT-muuntokoulutuskonsortiossa muut yliopistot tarjoavat DI-koulutusta ja me ainoana KTM-koulutusta. Näemme erittäin tärkeänä, että ICT-alalle koulutetaan myös kauppatieteiden maistereita, sanoo professori Vartiainen.

Vartiaisen mukaan uusi koulutusohjelma antaa eväitä projektinhallintaan, projektiportfoliohallintaan, tietohallinnon johtamiseen kuten ja teknologiajohtamiseen.

– Konsortioon kuuluvat eri yliopistot tarjoavat toisilleen kursseja, joten on mahdollisuus jakaa muuntokoulutettaville kunkin yliopiston parhaita oppeja.