Elokuu tuo kampukselle kaksi suurta konferenssia ja kahdet valtakunnalliset päivät

Yliopiston kampus täyttyy parin seuraavan viikon aikana konferenssi- ja tapahtumavieraista. Elokuun superviikot alkavat jo tällä viikolla eli 15.-16. elokuuta valtakunnallisilla Elopäivillä. Päiville saapuu yliopistojen työelämä-, urapalvelu- ja alumniväkeä ympäri Suomea.

Seuraavalla viikolla vuorossa ovat kaksi kansainvälistä tieteellistä konferenssia: kansainvälisen liiketoiminnan 15th Vaasa Conference on International Business 19.–21. elokuuta ja pohjoismainen kauppatieteellinen konferenssi Nordic Academy of Management 2019 22.–24. elokuuta. Samaan aikaan, 22.–23. elokuuta, Vaasan yliopistolla järjestetään myös Yliopistojen valtakunnalliset työsuojelupäivät.
Elokuussa järjestettävät konferenssit tuovat yliopiston kampukselle suuren joukon kansainvälisiä tutkijoita.

Uusia reseptejä kansainväliseen bisnekseen

Vaasa Conference on International Business järjestetään Vaasassa tänä vuonna jo viidennentoista kerran. Kansainvälisen liiketoiminnan konferenssin kantavana teemana on tänä vuonna innovatiiviset liiketoimintastrategiat digitalisoituvassa maailmassa. Alati nopeasti muuttuvassa kansainvälisessä toimintaympäristössä innovatiiviset strategiat ovat elinehto useille yrityksille.

19.–21. elokuuta järjestettävään konferenssiin osallistuu yli sata kansainvälisen liiketoiminnan tutkijaa 17 eri maasta, kaukaisimmat heistä Yhdysvalloista, Kanadasta ja Japanista.

Konferenssi alkaa päivän kestävällä kansainvälisellä tohtoritutoriaalilla, jossa 21 opiskelijaa esittelee väitöskirjasuunnitelmiaan.  Tiistaina 20.8. avajaistilaisuudessa Danfossin Vaasan toimipisteen johtaja Tuula Hautamäki tarkastelee kansainvälisiä megatrendejä ja niiden vaikutusta energia-alan yritysten toimintaan.

Tämän lisäksi Vaasan yliopiston kunniatohtori, professori Pervez Ghauri Birminghamin yliopistosta tarkastelee brexit-neuvotteluita ja niihin liittyviä lähestymistapoja sekä professori Jean-Francois Hennart Tilburgin yliopistosta analysoi yrittäjien vs. liiketoimintamallien roolia nopeasti kansainvälistyneissä yrityksissä. Avajaisten jälkeen päivät jatkuvat useilla teemaryhmillä. Aiheina ovat esimerkiksi sosiaalisen median rooli yritysten kansainvälistymisessä, kulttuurillisten arvojen vaikutus kestävään kehitykseen asennoitumiseen, partnerivalinta Kiinassa, sekä pk-yritysten että monikansallisten yritysten strategiavalintojen vaikutus menestymiseen kansainvälisillä markkinoilla sekä lukuisat henkilöstöhallinnolliset kysymykset kansainvälisillä markkinoilla operoivissa yrityksissä. Kaikkiaan konferenssissa esitetään 85 alustusta.

Konferenssin pääorganisaattori, Vaasan yliopiston kansainvälisen markkinoinnin professori Jorma Larimo kertoo olevansa iloinen siitä, että konferenssi houkuttelee Vaasaan vuodesta toiseen suuren määrän alan tunnettuja tutkijoita. Hänen mukaansa tämä heijastaa selvästi konferenssin sekä Vaasan yliopiston kansainvälisen liiketoiminnan alan tutkimuksen arvostusta sekä Suomessa että ulkomailla.

Pohjoismainen konferenssi tuo noin 300 tutkijaa Vaasaan

Pohjoismainen Nordic Academy of Management 2019 -konferenssi tuo Vaasaan noin 300 tutkijaa liiketaloustieteen eri aloilta. 22.–24. elokuuta järjestettävän pääkonferenssin ja 20.–21.8. järjestettävän tohtoritutoriaalin teemana on Nordic Energies, joka kuvaa Vaasan talousalueen luonnetta menestyvän energiaklusterin ja pohjalaisen yrittäjähengen yhdistelmänä. Yhteispohjoismaisen konferenssin taustataho on Nordic Academy of Management -järjestö eli Nordiska Företagsekonomiska Föreningen (NFF).

Konferenssia on järjestetty aina vuodesta 1950 lähtien ja se pidetään joka toinen vuosi eri Pohjoismaissa. Konferenssin tarkoituksena on tarjota pohjoismaisille liiketaloustieteen tutkijoille mahdollisuus tavata toisiaan ja esitellä tutkimustuloksiaan.

Nordic Academy of Management -konferenssin pääpuhujia ovat Aalto-yliopiston vastuullisen liiketoiminnan professori Minna Halme, Kööpenhaminan kauppakorkeakoulun laskentatoimen ja tilintarkastuksen professori Peter Skærbæk sekäapulaisprofessori Martin Wood Leicesterin yliopiston kauppakorkeakoulusta. Konferenssissa pidetään 210 alustusta liki kolmessakymmenessä eri työryhmässä. Tutkimusten aiheet ovat laskentatoimen, rahoituksen, johtajuuden, henkilöstöjohtamisen, organisaatiotutkimuksen, markkinoinnin, yrittäjyyden, kestävän kehityksen, strategian ja korkeakoulututkimuksen alueilta.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Yliopistojen ura-, rekrytointi- ja alumnipalveluiden valtakunnalliset Elopäivät

Sunna Vainiomaa, asiantuntija, urapalvelut, Vaasan yliopisto, puh. 029 449 8173, sunna.vainiomaa(at)uwasa.fi ja Nina Jokiaho, asiantuntija, viestintä ja kumppanuudet, puh. 029 449 8075

Elopäivien ohjelma

15th Vaasa Conference on International Business

Jorma Larimo, kansainvälisen markkinoinnin professori, Vaasan yliopisto puh. 029 449 8464, jorma.larimo(at)uwasa.fi

Konferenssin sivut

Nordic Academy of Management 2019

Jenni Kantola, henkilöstöjohtamisen yliopisto-opettaja, Vaasan yliopisto, puh. 029 449 8502
Susanna Kultalahti, tutkijatohtori,  Vaasan yliopisto, puh. 029 449 8492

Konferenssin sivut

Yliopistojen valtakunnalliset työsuojelupäivät

Päivien ohjelma

Auli Kinnunen, johtaja, henkilöstöstrategia ja kehittäminen, Vaasan yliopisto, puh. 029 449 8140  ja Elina Kaunismäki, päällikkö, henkilöstön palvelut ja ylimmän johdon palvelut, Vaasan yliopisto, puh. 029 449 8072.