Ensimmäiset Lean Six Sigma Green Beltit valmistuivat Vaasan yliopistosta

Vaasan yliopistosta valmistuivat marraskuussa ensimmäiset Green Beltit. Joukko tekniikan ja kauppatieteellisen alan opiskelijoita sai kansainvälisen Lean Six Sigma Green Belt -pätevyyden, joka antaa heille työuralla mahdollisuuden päästä mukaan yrityksen prosesseja ja liiketoimintaa tehostaviin hankkeisiin.
Kuvassa: (vas.): Andreas Byggmästar, Mikko Lehtola Wärtsilästä, Kodjovi Lotchi, Patricia Tuomela-Millán, Leo Byskata, yliopistonlehtori Ari Sivula ja Marko Myllykangas Wärtsilästä.

– Lean Six Sigma on systemaattinen laadunparannusmenetelmä, jonka tavoitteena on, että yritys tai muu organisaatio pystyy tekemään konkreettisia kustannus- ja ajansäästöjä prosessien sekä laadun parannuksien myötä. Jos opiskelija pärjää kurssilla riittävän hyvin, hänelle myönnetään Green Belt -sertifikaatti, jota hän voi hyödyntää muun muassa työnhaussa ja erottua näin hakijamassasta edukseen, tuotantotalouden yliopistonlehtori ja Lean Six Sigma -kouluttaja Ari Sivula kertoo.

Lean Six Sigma Statistical Control -kurssilla opittiin muun muassa projektijohtamista, tiimityökaluja, ongelmanratkaisua ja tilastollisia analyysejä. Tavoitteena oli, että opiskelijat hallitsevat Lean Six Sigma -laadunparannusprosessin sekä siinä käytettävät menetelmät ja työkalut. Kurssiin kuului Green Belt -kehittämisprojekti, jonka opiskelijat tekivät ryhmätyönä valitsimilleen yrityksille. Case-tehtävän tarkoituksen oli konkretisoida Lean Six Sigma -menetelmä käytännössä.

Uutta näkökulmaa yrityksille

Opiskelijat Leo Byskata, Andreas Byggmästar, Suryakant Yadav, Kodjovi Lotchi ja Patricia Tuomela-Millán toteuttivat Green Belt -projektin yhteistyössä Wärtsilän kanssa.

– Tällainen yritysyhteistyö on tärkeää, sillä me opiskelijat pääsemme työskentelemään todellisten tilanteiden parissa, toisin kuin kuvitteellisten case-tehtävien kohdalla, Suryakant Yadav toteaa.

– Projektin toteuttamiseksi merkittävää oli luennoille osallistuminen, harjoitukset ja opettajan tuki, Patricia Tuomela-Millan painottaa.

Heidän Green Belt -projektinsa tavoitteena oli löytää kehitettäviä kohteita moottoreiden valmistusprosessista sekä siten lyhentää ja tasapainottaa tuotantoaikaa DMAIC-prosessin avulla Wärtsilässä.

– Aina on hyvä katsoa omaa toimintaa ulkopuolisen silmin, sillä se antaa uutta näkökulmaa. Jatkossa voisi tutkimusta viedä vielä syvemmälle ja ehkä tekoälyllä helpottaa joitakin työvaiheita. Yhteistyön tekeminen opiskelijoiden kanssa on meille myös siinä mielessä tärkeää, että he ovat mahdollisesti Wärtsilän tulevia työntekijöitä, sanoo Marko Myllykangas, Wärtsilä DCV:n Manager, Development & Industrialization.

– Saimme Green Belt -kehittämisprojektin avulla uutta tietoa muun muassa kehityskohteistamme. Vastaavanlaisia projekteja meille on tehty aiemminkin mutta ei laajalla mittakaavalla, jatkaa Mikko Lehtola, Wärtsilä DCV:n Quality Manager, Management Systems.

Lisätietoja: yliopistonlehtori Ari Sivula, p. 029 449 8314