Kulutustutkija Jack Tillotson: yritykset voivat oppia kuluttajakulttuurista
Sosiologiksi koulutettu Jack Tillotson tutkii kuluttajakäyttäytymisen ja -markkinoinnin keskeisiä aiheita. Hän keskittyy tutkimuksessaan muun muassa kulttuuri-instituutioiden rooliin brändäyksessä, kuluttajien päätöksentekoprosesseihin, sekä siihen miten ihmiset hyödyntävät kuluttamista stigmojen eli leimautumisen hallinnassa. Kulutus tarjoaa useita tapoja leimautumisen hallintaan, esimerkiksi vaatetus- ja muotivalinnat sallivat ihmisten peitellä tiettyjä ominaisuuksia sekä noudattaa yhteiskunnan hyväksymiä standardeja.
Tillotsonin tutkimustuloksia on julkaistu tiedejulkaisuissa, kuten Foundations and Trends in Marketing, Annals of Tourism Research, Journal of Place Management and Development ja Psychology & Marketing. Lisäksi Tillotson konsultoi yrityksiä liittyen kuluttajien näkemyksiin, teknologiaan ja innovaatioihin.
– Nykypäivänä monet innovaatiot tapahtuvat kulttuurisella tasolla fyysisen tuotteen tai palvelun sijaan. Meillä on lukemattomia esimerkkejä innovaatioista, joissa muutos todellisessa tuotteessa on minimaalinen, mutta markkinat kasvavat. Tällaisia esimerkkejä ovat laktoosittomat tuotteet, käsityöläisoluet ja minimotot eli pienikokoiset moottoripyörät tai mopot. Markkinoista tulee hyvin dynaamisia suurelta osin siksi, että tuotteisiin liittyy kuluttajien arvostamia kulttuurisia ilmentymiä, Tillotson sanoo.
Innovaatioiden kulttuurista ja sosiaalista dynamiikkaa koskeva tutkimus voi auttaa yrityksiä saamaan syvällisempää vastakaikua kuluttajilta. Kuluttajista tulee innovoinnin lopullisia tuomareita, kun he omaksuvat erityisiä kulttuurisia koodeja ja vastustavat toisia kulutuskäyttäytymisellään.
– Yrityksien on nähtävä markkinat sosiaalisina järjestelminä, jotta he ymmärtävät, miten innovointi etenee kulttuurisella tasolla. Markkinoita muotoilevat keskustelut, joita käydään kuluttajien, tuottajien, kilpailijoiden, hallitusten, median ja muiden instituutioiden välillä. Näissä keskusteluissa kuluttajat omaksuvat tiettyjä innovaatioita ja vastustavat toisia riippuen tiettyjen instituutioiden kulttuurisista ilmaisuista ja käsiteltävistä yhteiskunnallisista kysymyksistä. Lisäksi asiaan vaikuttavat organisaatioiden yhteiskunnallisten teemojen historiallinen kehitys sekä kuluttajien kokemukset. Esimerkiksi digitaaliset alustat, kuten Uber, Amazon ja AirBnB toimivat markkinoina, ja toisaalta niillä on käyttäjiä. Keskustelussa ovat mukana jo mainittujen lisäksi myös mainostajat, yritykset, palveluntarjoajat ja valtion laitokset. Alustan menestys riippuu sen kyvystä johtaa keskustelua.
Vaasan yliopistossa on yhteisöllisyyden tuntua
Tillotson on työskennellyt ympäri maailmaa. Alun perin Yhdysvalloista kotoisin oleva tutkija tapasi suomalaisen vaimonsa yli 14 vuotta sitten. Tämä tapaaminen sai Tillotsonin kiinnostumaan myös suomalaisesta yhteiskunnasta. Tutkija kirjoitti väitöskirjansa Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa Valion apurahalla. Siitä lähtien Tillotson on kerryttänyt kansainvälistä kokemusta tutkimuksessa ja opetuksessa Isossa-Britanniassa ja kotimaassaan Yhdysvalloissa. Lopulta hän päätyi Vaasan yliopistoon yliopisto-opettajaksi ja uuden digitaalisen markkinoinnin koulutusohjelman koulutusohjelmavastaavaksi.
– Vaasan yliopistossa on kollegoiden keskuudessa aitoa lämpöä, jota ei löydy monesta paikasta. Ihmiset ovat erittäin kannustavia, ja tutkimusyhteisö koostuu samanhenkisistä tutkijoista. Olen erittäin onnekas saadessani jatkaa työskentelyä Vaasan yliopistossa. Odotan innolla, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
Tillotsonin uusi, viisivuotinen tehtävä tutkijatohtorina sijoittuu markkinoinnin oppiaineeseen markkinoinnin ja viestinnän akateemisessa yksikössä. Tehtävä on kytketty yliopiston monitieteiseen InnoLab-tutkimusalustaan. Tillotson perehtyy tutkijatohtorintehtävässään muun muassa siihen, miten erilaiset teknologiat vaikuttavat kuluttajien valintoihin sekä ohjaavat elintarvikkeiden kulutusta ja tuotantoa vastuullisempaan suuntaan.
Lisätietoja
Jack Tillotson, tutkijatohtori, Vaasan yliopisto, puh. +358 29 449 8541, sähköposti: jack.tillotson(@)uwasa.fi
Fakta
- Nimi: Jack Sheldon Tillotson
- Syntynyt: 1980, Yhdysvallat
- Asuu: Helsingissä
- Koulutus: FT, markkinointi, Aalto-yliopisto 2019
- Ura: Vieraileva tutkija markkinoinnin oppiaineessa (Oregonin yliopisto), luennoitsija markkinoinnin oppiaineessa (Liverpool John Moores yliopisto), vanhempi luennoitsija digitaalisen markkinoinnin oppiaineessa (Hämeen ammattikorkeakoulu), yliopisto-opettaja ja koulutusohjelmavastaava digitaalisen markkinoinnin koulutusohjelmassa (Vaasan yliopisto)
- Perhe: Heidi-vaimo sekä lapset 5-vuotias Maxwell ja 4-vuotias Sylvia
- Harrastukset: Lukeminen, sarjojen ja elokuvien katselu sekä maatiepyöräily kesäisin
- Yllättävää: Omistaa 8-vuotiaan iloisen ja itsepäisen bostoninterrierin nimeltään Señor Beans