Markkinoinnin tutkijoiden tekemä ruokavalintoja käsittelevä artikkeli palkittiin ...

Vaasan yliopiston markkinoinnin yksikön tutkijatohtori Jenniina Sihvosen ja professori Harri Luomalan tutkimus ”Hear what I appreciate: Activation of consumption motives for healthier food choices across different value segments” on voittanut parhaan konferenssipaperin palkinnon EAERCD-konferenssissa Dublinissa.

Kyseessä on eurooppalaisen vähittäiskaupan alan tutkimukseen ja opetukseen keskittyvän yhdistyksen (European Association of Education and Research in Commercial Distribution) 19. konferenssi.

Palkitussa tutkimuksessa tarkasteltiin kuluttajien ruokavalintoja suhteessa heidän arvomaailmaansa. Koeasetelmassa paljastui, että arvot vaikuttavat merkittävällä tavalla siihen, miten kuluttajat motivoituvat erilaisista kampanjaviesteistä ja valitsevat ruokatuotteita niiden ohjaamana.

– Koska terveysmotivaatioita on monenlaisia, kuten fyysinen hyvinvointi, henkinen hyvinvointi ja ulkonäkö, odotettiin, että myös erilaiset elämän arvopainotukset voisivat ohjata terveellisen ruuan valintoja. Tutkimuksessa havaittiin, että saavuttamisen, perinteiden vaalimisen ja universalismin arvotaustat saivat valitsemaan terveellisiä ruokatuotteita. Mutta tämä tapahtui vain, jos ne olivat yhdistettynä tietynlaiseen kampanjaviestiin, kuten hyvinvointiin, statukseen tai vastuullisuuteen, sanoo Sihvonen.

Sihvosen ja Luomalan tutkimus liittyy TEKES-rahoitteiseen Polku Tulevaisuuden Ruokamaailmaan -hankkeeseen, jossa yritysosapuolien lisäksi Vaasan yliopiston yhteistyöpartnereina ovat VTT ja Turun yliopisto. Hankkeen tavoitteena on suunnata ruuankulutusta kohti yhteiskunnallisesti kestävää suuntaa.

– Yhteiskunnallisesti kestävällä ruuankulutuksella tarkoitetaan ennen kaikkea terveellistä (kuten vähärasvaista, kasvispainotteista, kuitu-ja vitamiinipitoista sekä vähäsokerista) ja vastuullisesti tuotettua (esimerkiksi lähiruoka, luomu, fair trade) ruokavaliota, Sihvonen selittää.