Opiskelijahyvinvointiverkoston uutiskirje

Opiskelijahyvinvointiverkoston logo

Opiskelijoiden mielenterveyspäivä 2021

Opiskelijoiden mielenterveyspäivä järjestetään jälleen tänä keväänä. Tämän vuoden kampanjateema on Osallisuus ja oikeus apuun. Päivää vietetään torstaina 22.4. ja sen ympärillä kampanjoidaan somessa kahden viikon ajan 12.–23.4.2021.

Tarkoituksena on herättää keskustelua opiskelijoiden mielenterveydestä sekä kutsua kaikki mukaan toimimaan etänä mielen hyvinvoinnin puolesta. Kampanjan taustavoimana toimii Opiskelijahyvinvointiverkosto, jonka koordinoinnista Nyyti ry vastaa.

Lue lisää kampanjasta. Vinkkejä tekojen ideoimiseen löydät Nyytin verkkosivuilta kohdasta Opiskelijoille > Opiskelijoiden mielenterveyspäivä 2021 > Vinkkejä osallistumiseen Kun tiedät, mitä aiot toteuttaa Opiskelijoiden mielenterveyspäivänä, voit ilmoittaa siitä etukäteen Aloita kampanjateko -lomakkeella.

Kampanjan somehaaste kannustaa jakamaan omia ajatuksiaan ja kokemuksiaan avun hakemisesta. Tähän kannustamiseksi haluamme kerätä ja jakaa jo ennalta kerättyjä tarinoita. Onko sinulla kokemusta avun hakemisesta? Omien sisäisten kynnysten ylittämisestä? Avun saamisen vaikeuden kanssa kamppailemisesta? Voisitko ajatella jakavasi kokemuksiasi muille tarinan muodossa?

Tarinan voi kirjoittaa joko anonyymisti tai omalla nimellään. Voit jättää meille tarinasi verkkosivuillamme olevan lomakkeen kautta

Tule mukaan – Opiskelijoiden mielellä on väliä!

Nyyti ry: Edistä mielenterveyttä äänestämällä kuntavaaleissa

Kuntavaalit järjestetään 18. huhtikuuta. Myös Nyyti ry vaikuttaa vaalien aikana ja painottaa niin ehdokkaille kuin äänestäjillekin mielenterveyden ja osallisuuden tärkeyttä.

On ensiarvoisen tärkeää, että mielenterveyden teemat pääsevät esille yhteiskunnallisessa keskustelussa. Nyyti haluaa herätellä ehdokkaita pohtimaan konkreettisia toimia, miten mielenterveyttä voidaan lisätä kuntatasolla. Nyyti myös kannustaa äänestämään.

Nyytin kuntavaalitavoitteissa keskitytään kolmeen teemaan:

1. Apua tarvitsevaa nuorta ja opiskelijaa ei saa jättää odottamaan – mielenterveysongelmiin on saatava tukea läheltä ja nopeasti.
  2. Mielenterveystaitoja tulee vahvistaa läpi koko koulutuspolun – mielenterveystaidot vahvistavat hyvinvointia, lisäävät psyykkistä joustavuutta ja auttavat selviytymään vaikeina aikoina.
  3. Mielenterveyteen voi vaikuttaa – äänestä mielenterveyttä tukevan elinympäristön puolesta.

Lyhyesti: Tukea, taitoja ja osallisuutta – Lisää mielenterveyttä ja hyvinvointia!

Tarkemmin Nyytin kuntavaalitavoitteisiin voi tutustua täällä. Sivulta löydät myös vaalien tarkemman aikataulun.

Mielellä on väliä!
#Mielenterveys #Kuntavaalit2021

Verkoston syyswebinaarin tallenne

Mikäli et päässyt osallistumaan tai haluat palata webinaarin sisältöihin, niin esitys on ladattavissa Nyytin verkkosivuilta kohdasta Hyvinvointitoimijoille > Opiskelijahyvinvointiverkosto > Verkostopäivän webinaari 19.11.2020: Etäopiskelu kuormittaa – Kuinka tukea opiskelijoiden jaksamista verkossa?

Webinaarin tallenne tekstitettynä puolestaan on katsottavissa Nyytin Youtube-kanavalla.

Annathan meille palautetta, toiveita ja ideoita tulevaan!

Osallistu keskusteluun Facebookissa

Yhtenä OPHY-verkoston keskeisenä tarkoituksena on keskinäisen vuoropuhelun lisääminen ja vahvistaminen.

Oivallisena väylänä tähän tarkoitukseen toimii Opiskelijoiden mielen hyvinvointia edistämässä Facebook-ryhmä

Liity mukaan yhteiseen keskusteluun ja kokemusten vaihtoon!

Nyytin kuulumiset

Haluatko pysyä ajantasalla Nyytin toiminnasta?

Nyyti vinkkaa -uutiskirjeessämme käsittelemme  Nyyti ry:n toimintaan ja tehtävään sekä opiskelijoiden mielenterveyteen sekä sen edistämiseen ja vahvistamiseen liittyviä asioita.

Tilaa jatkossa uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi