Paikallinen tekoäly auttaa Etelä-Pohjanmaata sopeutumaan ilmastonmuutokseen

Image
Äärimmäiset sääilmiöt, kuten myrskyt, tulvat ja pitkät helleaallot ovat yleistyneet myös Etelä-Pohjanmaalla. Vaasan yliopiston PERIL-hanke vastaa näihin haasteisiin tekoälypohjaisella ilmastoriski.fi-sivustolla, joka tarjoaa alueen asukkaille ja yrityksille työkaluja varautua ilmastonmuutoksen riskeihin ja edistää kestävää tulevaisuutta.

Syyskuussa avattu sivusto tietoaineistoineen on osa innovatiivista pilottikokeilua, jossa testataan uusia tekoälypohjaisia ratkaisuja ilmastoriskien tunnistamiseen ja hallintaan Etelä-Pohjanmaan erityistarpeisiin mukautettuna. On kriittistä, että alueelliset toimijat voivat varautua tehokkaasti tuleviin ilmastohaasteisiin, korostaa Euroopan Unionin osarahoittaman PERIL-hankkeen päällikkö Juha Arrasvuori.

Sivuston keskeinen osa on tekoälypohjainen Arvo-chatbot, joka toimii aktiivisena keskustelukumppanina ilmastonmuutokseen liittyvissä kysymyksissä. Käyttäjien motivointiin pelillisillä ratkaisuilla erikoistunut tutkija Mikael Mäenpää kertoo Arvon oppivan jokaisesta käymästään keskustelusta ja mukautuvan käyttäjien tarpeisiin. Arvo tarjoaa selkeitä ja käytännönläheisiä neuvoja sekä arjen haasteisiin että liiketoiminnan tueksi.

Vaikka globaalit ilmastouhat voivat tuntua etäisiltä, Etelä-Pohjanmaan on varauduttava niihin yhtä lailla. Pitkään digitalisaation avaamia uusia liiketoiminnan ja aluekehittämisen mahdollisuuksia Etelä-Pohjanmaalla seurannut tutkija Pirjo Yli-Viitala korostaa paikallisen tiedon olevan avainasemassa tekoälyn kouluttamisessa.

- Tekoälyn on perustuttava paikallisiin tietoihin, jotta se voi tarjota tarkempia ja kohdennettuja neuvoja alueen toimijoille. Tekoälyn kehittämiseksi hankkeessa on hyödynnetty maakunnassa tehdyn ilmastotyön raportteja sekä kerätty tietoa paikallisilta yrityksiltä ja kuntalaisilta.

ilmastoriski.fi on ilmainen ja avoin palvelu, joka auttaa alueen toimijoita sopeutumaan ja varautumaan ilmastonmuutoksen vaikutuksiin.

Lisätietoja:

Yliopistotutkija Juha Arrasvuori
Vaasan yliopisto, Tekniikan ja innovaatiojohtamisen yksikkö
050 486 7978
juha.arrasvuori@uwasa.fi