Rehtori Minna Martikainen EUNICE-verkoston varapuheenjohtajaksi – kansainvälinen yhteistyö laajenee

Image
Vaasan yliopiston rehtori Minna Martikainen on valittu eurooppalaisen EUNICE-korkeakouluverkoston varapuheenjohtajaksi marraskuusta alkaen. Kymmenen eurooppalaisen korkeakoulun verkosto kehittää tutkimusyhteistyötä ja monitieteistä koulutustarjontaa vastaamaan kansainvälisiin haasteisiin.

– EUNICE:n kautta sen kumppaniyliopistoilla ja -alueilla on pääsy laajaan tulevaisuuteen suuntautuvan opetuksen ja tutkimuksen pooliin, joka täyttää globaalien osaamistarpeiden tarpeen ja tarjoaa uusia kokemuksia. Yhteistyö rikastaa opiskelijoiden ja henkilökunnan akateemista kokemusta ja edistää alueellista kehitystä innovatiivisten hankkeiden kautta, jotka vastaavat paikallisiin ja globaaleihin haasteisiin, kertoo Minna Martikainen.

EUNICE:n puheenjohtajana aloittaa Université Polytechnique Hauts-de-France:n rehtori Abdelhakim Artiba. Puheenjohtajuuskausi on kaksivuotinen.

– Keskitämme kansainvälisen koulutuksen ja tutkimuksen laajentamiseen useiden keskeisten ohjelmien kautta. EUNICE rikastuttaa kurssitarjontaansa tarjoamalla yhteisiä verkko- ja monimuotokursseja, joihin osallistui jo 2 500 opiskelijaa viime lukuvuonna. Suuri prioriteetti on yhteisten eurooppalaisten tutkintojen luominen ja toteuttaminen osana Excellence Programmes -strategiaa, Abdelhakim Artiba kertoo tämänhetkisen yhteistyön keskeisistä teemoista.

Yhteisten tutkintojen luominen liittyy Euroopan komission visioon uudenlaisesta eurooppalaisesta yhteistutkinnosta, joka perustuu Euroopan tasolla sovittuihin yhteisiin kriteereihin ja joka tunnustetaan automaattisesti kaikkialla EU:ssa.

EUNICE-verkosto kokoontui viime viikolla tämänhetkisen puheenjohtajan Philippe Dubois’n johdolla Belgiassa, Monsin yliopistossa. Kokouksessa käsiteltiin yhteisen koulutustarjonnan lisäksi yhteistyötä marokkolaisen Mohammed VI Universityn kanssa. Yhteistyöaloite laajentaa verkoston toimintaa myös Euroopan rajojen ulkopuolelle.

Tietolaatikko

EUNICE-korkeakouluverkosto

EUNICE on yksi Eurooppalaiset yliopistot -aloitteesta Erasmus+-rahoitusta saaneista verkostoista. Verkosto on aloittanut toimintansa vuonna 2020. Vaasan yliopiston lisäksi verkostoon kuuluvat: