“Täällä on kyllä hienot puitteet opiskelijoille” – kampuksella vieraili 1 600 lukiolaista

Image
Yhteensä 1 600 lukiolaista vieraili Vaasan yliopiston ja Vaasan ammattikorkeakoulun yhdessä järjestämässä Kampuspäivässä, jossa he pääsivät tutustumaan korkeakouluopintojen maailmaan. Lukiolaisia saapui bussilasteittain 27 lukiosta Pohjanmaalta, Etelä-Pohjanmaalta, Keski-Pohjanmaalta ja Satakunnasta.
Image
Lukiolaiset kuuntelivat kiinnostuneina tekniikan alan näyteluentoa.

Päivän aikana lukiolaiset pääsivät tutustumaan Vaasan yliopiston kauppatieteiden, tekniikan, tuotantotalouden ja tietojärjestelmätieteen, hallintotieteiden sekä viestintätieteiden opintoihin. He seurasivat näyteluentoja eri aiheista ja kiersivät Technobothnian laboratorioissa ja koulutusmessuilla.  

Image
Nella ja Minea Toholammen lukiosta.

– Täällä on kyllä hienot puitteet opiskelijoille, toteaa Minea Toholammen lukiosta. 

– Tosi paljon kiinnostavia aloja. En ehkä vielä löytänyt sitä omaa, mutta tämä ympäristö on tosi kiinnostava, sanoo Nella Toholammen lukiosta. 

Lukiolaisille Kampuspäivä antoi hyvän mahdollisuuden tutustua kampukseen, korkeakouluopiskeluun ja eri aloihin, kun moni heistä vielä pohtii omia tulevaisuuden suunnitelmiaan.  

– Haluamme tarjota opiskelijoille mahdollisuuden tutustua korkeakoulukaupunkiin, jossa on tarjolla ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opintoja, kertoo opinto-ohjaaja Elisa Vihma, joka saapui päivään lukiolaisten kanssa Kuortaneelta. 

Opinto-ohjaajat pääsivät keskustelemaan ajankohtaisista hakuasioista hakijapalveluiden asiantuntijoiden kanssa opokahvilassa ja oppimaan uutta itsekin. 

– Kauppatieteiden Vaasa Gateway -väylä tuli uutena tietona itselleni. Se on hyvä vaihtoehto esimerkiksi silloin, jos ei pääse yhteishaussa sisään. 

Omaa alaa pohtivan kannattaa olla ennakkoluuloton 

Iida ja Ellen Vaasan lyseon lukiosta kävivät Technobotnialla tutustumassa VME-laboratorioon, jossa on esillä muun muassa AR/VR-tekniikkaa. Mitkä Vaasan yliopiston aloista kiinnostavat heitä? 

Image
Ellen ja Iida Vaasan lyseon lukiosta vierailivat Technobothnian laboratorioissa.

– Tekniikka, koska tykkään fysiikasta, Ellen perustelee. 

– Kauppatieteet, vastaa puolestaan Iida. 

Kauppatieteet kiinnostavat myös Aapoa ja Tanelia Vaasasta sekä Millaa Jalasjärveltä. 

Opinto-ohjaaja Vihman mukaan kauppatieteet onkin yksi lukiolaisten kestosuosikeista muiden isojen alojen, kuten lääketieteen ja psykologian ohella.  

Image
Kauppatieteet kiinnostavat Aapoa ja Tanelia Vaasan lyseon lukiosta. Kauppatieteet on yksi lukiolaisten kestosuosikeista.

Koulutusmessuilla lukiolaisilla oli mahdollisuus jutella eri alojen opiskelijoiden kanssa ja oppia korkeakoulujen kansainvälistymismahdollisuuksista ja avoimen yliopiston opinnoista. 

Image
Koulutusmessuilla opiskelijat kertoivat omista opiskelualoistaan lukiolaisille ja vastasivat lukiolaisten kysymyksiin.

– Minua kiinnostaa ehkä eniten hallintotieteet, koska minua kiinnostavat yhteiskunnalliset aiheet, kertoo Seinäjoen lukiosta tullut Alva, joka on juuri käynyt hallintotieteiden ja viestintätieteiden messupisteillä. 

– Vielä ei ole kiinnostusta löytynyt, mihin mennä, mutta vaihtoehtoja on todella paljon, toteaa Jose Seinäjoen lukiosta. 

Moni muukin päivän aikana jututettu lukiolainen pohtii vielä omaa polkuaan – unelmien opiskelupaikka ei vielä ole tiedossa.   

Heitä opinto-ohjaaja Vihma kannustaa olemaan ennakkoluuloton ja avoin eri aloille:  
 
– Ennakkoluulottomasti mene kuuntelemaan sellaisiakin, mistä et tiedä mitään. Ota selvää ja ole avoin kaikenlaisille vaihtoehdoille, Vihma neuvoo. 

Image
Opinto-ohjaaja Elisa Vihma Kuortaneen lukiosta kannustaa omaa alaa etsivän lukiolaisen olemaan ennakkoluuloton.

Hallintotieteiden neljännen vuoden opiskelija Riku vinkkaa, että lukiolaisten kannattaa ottaa haltuun yliopistojen somekanavat ja verkkosivut – sieltä saa paljon tietoa eri koulutusaloista.  

Image
Hallintotieteiden opiskelija Riku neuvoo, että lukiolaisen kannattaa tutustua huolella yliopistojen verkkosivuihin ja etsiä tietoa myös somesta.
Image
VME-laboratoriossa pääsi tutustumaan mm. AR/VR-tekniikkaan.
Mitä mieltä olit jutusta?