Tekoälyyn keskittyvä osaamisverkosto Pohjanmaalle – edistää tekoälyn käyttöönottoa yrityksissä

Image
Pohjanmaalle perustetaan tekoälyyn keskittyvä avoin osaamisverkosto, joka helpottaa tiedonvaihtoa ja edistää tekoälyn käyttöönottoa paikallisissa yrityksissä. Osaamisverkostoa kehitetään Vaasan yliopiston ja Vaasan ammattikorkeakoulun Muotoilukeskus MUOVAn AI2Business-hankkeessa.

Osaamisverkosto tulee olemaan ilmainen ja avoin kaikille, myös tekoälystä kiinnostuneille opiskelijoille. Tavoitteena on kehittää osaamista ja edistää yhteisöllistä oppimista.

– Osaamisverkoston tarkoitus on helpottaa ajatusten jakamista tekoälyn käytännön soveltamisesta tuomalla esiin myös siihen liittyviä haasteita ja mahdollisuuksia. Tavoitteenamme on edistää verkostossa tapahtuvaa vuorovaikutusta, sanoo professori Marko Kohtamäki Vaasan yliopistosta.

Osaamisverkosto keskittyy oppimiseen ja vuorovaikutukseen.

– Haluamme tarjota foorumin keskusteluille, kokemusten jakamiselle ja tekoälyn tarkastelemiselle osana liiketoiminnan kehittämistä ja siten edistää jatkuvaa oppimista aiheesta. Valmentavien työpajojen ja vuorovaikutuksen kautta tekoälysovellusten käyttöönottoa voidaan helpottaa ja näin tukea yritysten, organisaatioiden ja yksittäisten ihmisten tekoälyosaamisen kehittymistä, Kohtamäki jatkaa.

Projektiryhmä on haastatellut paikallisia yrityksiä selvittääkseen niiden nykyisiä tekoälyyn liittyviä hankkeita, sovelluskohteita ja kokemuksia.

– Tekoäly kiinnostaa selvästi. Jotkut yritykset ovat jo kehittäneet tekoälyyn liittyviä sovelluksia, kun taas toiset ovat vasta alkuvaiheessa tekoälyn hyödyntämisessä. Kokemusten jakaminen voi motivoida ja auttaa yrityksiä, jotka haluavat edistää omia tekoälystrategioitaan, sanoo AI2Business-hankkeen projektipäällikkö, erikoistutkija Sanna Peltonen Muotoilukeskus MUOVAsta.

Yritysten haastatteluista tunnistettiin kolme käytännön esimerkkiä tekoälyn soveltamisesta.

– Näitä käytännön esimerkkejä tullaan käyttämään myös AI2Business-verkkokoulutuksessa. Tavoitteena on tukea tekoälyn soveltamista liiketoiminnassa, toteaa apulaisprofessori Jani Boutellier Vaasan yliopistosta.

Haastatteluista paljastui, että yrityksillä on tekoälyyn liittyviä osaamistarpeita. Näitä teemoja käsitellään osaamisverkoston tapaamisissa.

Tekoäly-osaamisverkosto järjestää neljä kaikille avointa tilaisuutta. Tapahtumista kiinnostuneet voivat liittyä AI2Business-osaamisverkoston postituslistalle oheisen linkin tai QR-koodin kautta.

Lisätiedot

Professori Marko Kohtamäki, Vaasan yliopisto, p. 029 449 8459, marko.kohtamaki@uwasa.fi

Erikoistutkija, hankkeen projektipäällikkö Sanna Peltonen, Muotoilukeskus MUOVA, Vaasan ammattikorkeakoulu, puh. 050 4083638, sanna.peltonen@muova.fi

Tietolaatikko

AI2Business – Tekoälystä kestävää liiketoimintaa

Image
  • AI2Business on EU:n osarahoittama hanke, johon saatu rahoitusta Euroopan sosiaalirahastosta (ESR+)
  • Hanketta toteuttavat Vaasan ammattikorkeakoulu VAMK ja Vaasan yliopisto.
  • Hankkeen kesto: 08/2023–12/2025
  • Hankkeen verkkosivut