Uudet opiskelijat aloittavat opintonsa

Tutorit ja opiskelijat kampuksella
Vaasan yliopistossa aloittaa tänä syksynä suomenkielisissä kandidaattiohjelmissa noin 680 ja maisteriohjelmissa noin 140 uutta opiskelijaa. Kansainvälisissä maisteriohjelmissa aloittaa reilu 160 opiskelijaa.

Uusien opiskelijoiden opinnot alkavat orientaatiopäivillä. Tilaisuuksia järjestetään koulutusaloittain vaihtelevasti sekä etänä että pienryhmissä kampuksella. Kansainvälisten maisteriohjelmien orientaatiopäivät olivat 23.–24. elokuuta ja suomenkielisten kandidaattiohjelmien orientaatio pidetään 25.–27. elokuuta. Suomenkielisten maisteriopiskelijoiden orientaatio järjestettiin viime viikon lopulla.

Opiskelijat saavat orientaatiotapahtumassa tietoa yliopistosta, omasta koulutusalastaan sekä akateemisten opintojen aloittamisesta. Varsinainen opetus käynnistyy syyskuun alussa.

Yliopisto ja ylioppilaskunta tekevät tiivistä yhteistyötä uusien opiskelijoiden vastaanottamisessa. Tutorit eli yliopistossa jo tutkintoaan suorittavat saman alan opiskelijat toimivat linkkinä uusien opiskelijoiden ja yliopistoyhteisön välillä. He tutustuttavat uudet opiskelijat yliopistoon, kaupunkiin ja auttavat alkuun opiskelijaelämässä. Tutorointi pyritään järjestämään koronaturvallisesti jakamalla opiskelijoita pienempiin ryhmiin erilaisissa tapaamisissa ja tapahtumissa. Uudet opiskelijat eivät jää yksin, vaikka tällä hetkellä joukko tutoreita on karanteenissa.

– Vaasan yliopisto avaa kampusta tänä syksynä terveysturvallisesti. On tärkeää, että uudet opiskelijat kiinnittyvät yhteisöömme heti opintojensa alkuvaiheessa, ja että opiskelijoiden hyvinvointia tuetaan erilaisin keinoin. Opetuksen toteutuksessa huomioidaan erityisesti aloittavat uudet opiskelijat ja toisen vuoden opiskelijat, kertoo yliopiston vararehtori Annukka Jokipii.

Syyslukukaudella pyritään järjestämään kampuksella pienryhmäopetusta, mutta suurten opiskelijamäärien luennot toteutetaan pääasiassa etäopetuksena. Yliopiston lukuvuoden avajaiset järjestetään etätapahtumana 6. syyskuuta.

Lisätietoja

Vararehtori Annukka Jokipii, Vaasan yliopisto, p. 029 449 8482, sähköposti: annukka.jokipii(@)uwasa.fi

Palveluvastaava Helena Höglund, Hakijapalvelut, Vaasan yliopisto, p. 029 449 8152, sähköposti: helena.hoglund(@)uwasa.fi

Asiantuntija Miisa Aho, Hakijapalvelut, Vaasan yliopisto, p. 029 449 8166, sähköposti: miisa.aho(@)uwasa.fi